۞ امام خمینی (ره):
اگر مسلمین وحدت کلمه داشتند امکان نداشت اجانب بر آن تسلط پیدا بکنند.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار مهم » دفتر كردستان » مقالات
  • شناسه : 11780
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
مبانی دینی جایگاه و نقش جوانان در ایجاد تمدن اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب
مبانی دینی جایگاه و نقش جوانان در ایجاد تمدن اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب

مبانی دینی جایگاه و نقش جوانان در ایجاد تمدن اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب

بیانیه گام دوم انقلاب  تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به ‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.

بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» بعد از جشن پیروزی چهل سالگی انقلاب و پس از ۲۲ بهمن از سوی رهبر معظم انقلاب منتشر شد؛ معظم‌له در این بیانیه رهنمود‌هایی را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مطرح کردند که بخشی‌هایی از آن به نقش جوانان در آینده پرداخته شده است ؛ در اسلام وظایف جوانان بسیار پر اهمیت است ، به همین دلیل مقام معظم رهبری در برنامه راهبردی و تمدنی چهل ساله دوم برای اجرای هفت راهبرد مهم بیانیه نقش جوانان را بسیار مهم بیان داشته است ، در این مقال به تحلیلی کوتاه در مورد جایگاه و نقش جوانان  با توجه به مبانی دینی در ترویج و ایجاد تمدن اسلامی می پردازیم.

بیانیه گام دوم انقلاب  تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به ‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.

جوانان محور اصلی این بیانیه هستند و رهبر انقلاب برای گام دوم ماموریت‌هایی از جمله تلاش برای توسعه و گسترش علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی به آن‌ها دادند.

ایشان به نسل جوان اعتماد و اعتقاد ویژه‌ای دارند و معتقدند که آینده انقلاب و ایران با تلاش و کوشش این قشر رقم می‌خورد و محور تحقق نظام پیشرفته‌ی اسلامی جوانان هستند.

در متن بیانیه ۱۸ بار لفظ جوانان و ۸ بار لغت جوان از کلام رهبر انقلاب جاری شده که نشان نگاه ویژه و انتظار از نسل جوان از طرف معظم له می باشد.

در یکی از بندها به این مهم چنین توجه می فرمایند:

باید به جوانان اعتماد ویژه‌ای داشت/ جوانان خود را برای نقش آفرینی و انجام وظیفه در کشور آماده کنند

جوانان دارای همت بلند و امیدوار، هوشیاری، سرعت عمل، ابتکار، عمل جهادی، روحیه انقلابی، برادری و ایثار، همراه با ذکر و دعا و پاسداری از عظمت و هیبت الهی و شجاع در برابر متکبر و مستکبر، حماسه آفرین، عدالت دوست، استوار، مسئولیت پذیر، فعال، پیشگام، تسخیرکننده قله های علمی، ناکام ساز دشمن و آماده برداشتن گام های بلند، فعال در میدان های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بین المللی، در عرصه ی دین و اخلاق ومعنویت، با درس گرفتن از تجربه ها، و با نگاه انقلابی و جهادی مانع ویژه خواران، دشمن فریب کاران و حامی مستضعفان هستند و می توانند برای مقابله با سبک زندگی غربی گام های بلندی بردارند.

از ابتدای انقلاب جوانان همواره به نقش آفرینی پرداخته اند و هر زمان که به آن‌ها اعتماد و فرصتی داده شد، حماسه‌ها و افتخارات بسیاری برای کشور آفریده شد.

به نظر می‌رسد که نسل اول انقلاب از این سرمایه عظیم غافل مانده و ادامه این روند چالش‌هایی را برای کشور ایجاد می‌کند.

در جای دیگر تاکید می نمایند که: نسل جوان  کشور را به سوی یک جامعه آرمانی پیش ببرد.

مقام معظم رهبری شناخت و اعتماد ویژه‌ای به جوانان داشته و در اغلب بیاناتشان به حضور آنان در عرصه‌های مهم کشور تاکید خاصی دارند، ایشان معتقدند که نسل جوان امروز کشور مؤمن، انقلابی و مقید هستند که باید آینده انقلاب اسلامی به دست آنان سپرده شود.

 برای پیروزی و سربلندی در چهل ساله دوم انقلاب دستاورد‌ها و زیربنا‌های لازم فراهم شده و این وظیفه جوانان کشور است که کشور را به سوی یک جامعه آرمانی که با حکومتی اسلامی مطابقت دارد، پیش ببرند.

جوانان دانشمند و صاحب نظر ما در زمینه رشد علمی از دشمنان سبقت گرفته‌اند، لذا وظیفه جوانان این است که با شناخت دقیق از دشمن مرز جمهوری اسلامی را با آن‌ها مشخص کنند.

از دادن مسئولیت به جوانان نترسید

معظم له در جاهای مختلف بارها تاکید نموده است که: نباید از سپردن مسائل مهم کشور به جوانان ترسید/ هنوز فرصتی به جوانان داده نشده است.

دولت‌ها همواره شعار جوانگرایی سر می‌دهند و بعضا هم اقداماتی در این زمنیه صورت می‌گیرد، اما معتقدیم که چندان راضی کننده نیست.

 باید به صورت جدی در کشور با تکیه بر نیرو‌های جوان کشور به صورت جدی کادرسازی صورت بگیرد.

اکنون در بسیاری از مجموعه‌های کشور جوانان انقلابی و نخبه‌ای وجود دارند و می‌توانند آینده درخشانی برای کشور رقم بزنند، اما هنوز فرصتی به آن‌ها داده نشده است و معتقدیم که دولت باید عرصه را برای حضور چنین نخبگانی که می‌توانند در آینده ایران نقش داده باشند، فراهم کند.

نباید از سپردن مسائل مهم کشور به جوانان ترسید، چراکه تجربه نشان داده هر زمان در عرصه‌های مهم به آن‌ها اعتماد کردیم، موفق عمل کرده‌اند.

با توجه به ظرفیت‌های داخلی و جوانان متخصص کشور باید در گام دوم انقلاب کشور را به کمک نسل جدید به شرایط بهتری برسانیم و از این مرحله عبور کنیم.

جوانان موتور محرکه نظام هستند و اگر بخواهیم بر مبنای بیانات مقام معظم رهبری عمل کنیم باید به آن‌ها میدان داده و در جهت رشد کشور در گام دوم انقلاب استفاده کنیم.

بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان راهبرد جدید با بهره گیری از تجربه گذشته، چراغ راه پیشرفت آینده کشور برای مردم و مسئولان است، درست است که جوانان مخاطب و محور اصلی بیانات معظم‌له  در این بیانیه هستند، اما به معنای آن نیست که نسل گذشته که تجربه چهل سال انقلاب را دارند کنار گذاشته شده و و از تجارب آنها استفاده نشود؛ بلکه جوانان باید برای تحقق آرمان‌های جمهوری اسلامی و ماموریت‌های رهبر انقلاب برای آینده کشور از گذشتگان بیاموزند و تجاربشان استفاده کنند.

جوانی و مسولیت‌ها

قرآن در کنار گزارش‏ها از احساس و رفتار جوان، قضاوت صریح‏ترى نیز دارد که در آن از دوره جوانى به دوره «شدّت» و «قوت» تعبیر مى‏کند. دوره‏اى که از دو طرف در محاصره ضعف و ناتوانى مى‏باشد و در آن، تمایل به آرمان‏ها و آرزوهاى ارزشمند و ارج گذارى به حقوق والدین تجلى مى‏یابد:

«اللَّهُ الَّذِى خَلَقَکُم مِن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّهً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّهٍ ضَعْفاً وَشَیْبَهً یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ وَهُوَ الْعَلِیمُ الْقَدِیرُ» (روم /۵۴)

«خدا همان کسى است که شما را آفرید، در حالى که ضعیف بودید، سپس بعد از ناتوانى قوت بخشید. پس از آن ضعف و پیرى قرار داد، او هر چه بخواهد، مى‏آفریند و دانا و تواناست».

اگر به تاریخ و وقایع صدر اسلام و چگونگی شکل گیری نظام اجتماعی آن بازگردیم ، به خوبی مشخص می شود که بنای اولیه ی این دین با اتکاء بر همین جوانان شکل گرفته است ، بدین ترتیب که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در ابتدای دعوت خود نگاه ویژه ای به نسل جوان داشت تا آنان را به سوی خدا فرا خواند و زمینه ی اسلام آوردن این نسل را فراهم کند .

نتیجه تلاش و کوشش پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نسبت به جوانان چنین ثمره ای را در جامعه ی آن زمان و اسلام به وجود آورد که اولین صف ایمان آورندگان به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم افرادی جوان قرار گرفتند که حاضر بودند به خاطر اسلام از همه چیز خود بگذرند . بطور مثال از جمله جوانانی که جامعه اسلام را به خود متحیّر کرده بود و نقش بسیاری در جامعه مسلمانان داشت ، ایمان آوردن حضرت علی رضی الله عنه بود که ۱۰سال داشت یا حضرت عمر رضی الله عنه از بزرگان صحابه بود که کمتر از ۳۰ سال سن داشت و بسیاری از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در ابتدای دعوت و به طور کلی در دوران مکی کمتر از ۱۵ سال سن داشتند تا آن جا که مسنترین یاران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام ایمان آوردن ، حضرت ابوبکر رضی الله عنه بود که ۳۸ سال سن داشتند ، پس ببینیم پیامبر صلی الله علیه و سلم داشت نسل جوان، که قدرت تفکر پویا و درک اندیشه ها و آرمان های جدید و نو دارند را تربیت می کرد تا جامعه ی آلوده و غرق در شرک و بت پرستی را از پاک نمایند و زمینه ی دعوت غالب انبیای الهی بر این اساس بود که دعوت خود را در عرصه ی اجتماعی بر نسل جوان متمرکز نموده بودند و در واقع روح پاک و بی آلایش این نسل زمینه ای بوده تا آنان زودتر از دیگران و به نیکی، دعوت انبیاء را لبیک گفته و برای اجرای دستورات خداوند آماده بشوند به همین جهت خداوند در قرآن کریم ، دعوت حضرت موسی علیه السلام را مثال می زند ، آنگاه که او دعوت خداوند را به بنی اسرائیل و فرعون عرضه کرد و در شرایطی که بیش از هر چیز به حامی و افرادی نیاز داشت که به او ایمان آورند و همچنین به نیرویی نیاز داشت که دارای آرمان و اندیشه های نو و قدرت و نیرو باشند و شکنجه و تحقیر ،عزت آن ها را از بین نبرده باشد پس به همین اساس جوانان از قوم او بودند که ایمان خود را به موسی علیه السلام و خدای او اظهار داشتند :

فَمَا آمَنَ لِمُوسَى إِلَّا ذُرِّیَّهٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلَى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِمْ أَنْ یَفْتِنَهُمْ …(۸۳-یونس)

ترجمه : سرانجام کسی به موسی ایمان نیاورد مگر فرزندانی از قوم وی ، در حالی که بیم داشتند از آن که مبادا فرعون و بزرگان آنان به ایشان آزاری برسانند.

و همچنین رشادت و تلاش اصحاب کهف را مثال می زند که چگونه فراتر از شرایط زمانی و محیطی حاکم بر جامعه خود عمل کردند و تحت تأثیر دلبستگی های دنیوی قرار نگرفتند و به خاطر خدا و حفظ ایمان خود ، مناصب خویش را رها کردند و به غار پناه بردند و همگی آنان جوان بودند :

نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْیَهٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى (کهف۱۳) ترجمه : ما خبر آنها را به تو بر حق کفایت می کنیم ، آنان جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند وبرهدایتشان افزودیم.

پس نگاه کنیم تمام ادیان به وسیله همین جوانان جامعه را متحول کردند و به خاطر دین و ایمانشان مقام و منصب خود را رها کردند.

بیاییم نقش نسل جوان را در میان مسلمانان صدر اسلام بررس کنیم : پیامبر اسلام به اهمیت نسل جوان آگاه بود . بنابراین اساس برنامه های خود را بر تربیت این نسل بنا نهاد ، نسلی که بتواند نسبت به دیگر اقشار و سایر نسل های جامعه تفاوت برتری آمیزی داشته باشد و آماده انجام کارهای بزرگ باشد و همین نسل برای سال ها جامعه اسلام را تغذیه نمود و از قلب همین جوانان مهمترین حافظان ، محدثان و فرمانده ها و حکام بیرون آمدند و از همین نسل کسانی ظهور کردند که بزرگترین افتخارات را در تاریخ اسلام رقم زدند . پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در تمامی طول عمر مبارکش اعتقاد خود را نسبت به این نسل جوان از دست نداد و آنگاه که آخرین روزهای حیات خویش را سپری می کرد و در بستر بیماری بود ، فرماندهی سپاه اسلام را به دست جوانی به نام أسامه بن زید سپرد که سن او به ۲۰ سال هم نمی رسید آن هم در میان تمامی اصحاب .

با این توضیحات به این نتیجه می رسیم که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هنگامی که خواست یک جامعه نامطرح و غرق در نگاه به قله های علم و فرهنگ و تمدن برساند از جوانان شروع کرد و آنان را تربیت داد و دیدیم تلاش و کوشش پیامبر در جهت تربیت این نسل چنان جوانانی تربیت کرد که اسلام را دین برتر و حاکم در تمام مناطق دنیا ارائه داد ، از این رو متوجه می شویم که چقدر جوانان در جامعه اهمیت دارند و آنها هستند که می توانند آینده را بسازند همانطور که جوانان صدر اسلام جهان را متحول و متحیر به خود کردند.

نمونه‌ها و الگوهای جوانان در صدر اسلام

جان پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم حضرت علی(ع) اولین مسلمان نوجوان و شخصیتی بود که جان پیامبر(ص) محسوب می‌شد، وی بارها جان پیامبر(ص) را در شعب ابی طالب، لیله‌المبیت و جنگ‌ها نجات داد.

 پیامبر (ص) بر اساس لیاقتش بارها به او مسئولیت‌های سنگین و مهمی را واگذار کرد؛ مانند قرائت و رساندن پیام سوره برائت و اعزام به یمن با وجود افراد کهنسال و مهم‌تر از همه رهبری مسلمانان بعد از خودش را به او سپرد.

مردی از تبار بهشت و نماینده پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم: جعفر بن ابیطالب ۱۰ سال از برادار خود حضرت علی(ع) بزرگ‌تر بود، او در آغاز اسلام،  ۲۰ سال سن داشت و دومین مرد مسلمان شناخته شده است، وی دوران جوانی بسیار پاکی داشت، روزی پیامبر(ص) از او پرسید: «آن چهار خصلت تو که موجب خشنودی خداوند شده است، چیست؟»، جعفر گفت: یا رسول‌الله! اگر به این دلیل نبود که خدا به شما خبر داده است، هرگز آن‌ها را آشکار نمی‌ساختم: هیچ‌گاه دروغ نگفتم؛ زیرا فهمیدم دروغ ارزش آدمی را می‌کاهد. ابداً قصد زنا نکردم؛ چرا که بیم داشتم آنچه درباره دیگران روا دارم، درباره‌ام انجام پذیرد، بت‌ها را پرستش نکردم؛ زیرا موجودی بی‌سود و زیان است،  پیامبر (ص) به نشانه تحسین دست بر شانه جعفر و زد و گفت: به راستی سزاوار است خداوند به تو دو بال ارزانی دارد تا با فرشتگان در بهشت پرواز کنی.

این جوان، رهبری گروهی از مسلمانان را بر عهده داشت که به حبشه هجرت کرده بودند، اقدام وی در محفل بزرگ نجاشی و معرفی زیبای دین اسلام و قرائت آیاتی از سوره مریم، جلوه‌ای باشکوه از تکیه پیامبر(ص) بر جوانان است، آن جوانمرد، پس از بازگشت، در حالی که فرماندهی سپاه اسلام را برعهده داشت در جنگ موته به شهادت رسید.

همسفر پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم: زید بن حارثه سومین مرد جوانی است که مسلمان شد و تنها صحابی‌ای است که نامش در قرآن کریم آمده است، وی در سفر طایف همراه پیامبر(ص) بود و برابر هجوم و سنگباران، خودش را سپر پیامبر کرد و چندین جای بدنش جراحت برداشت، زید جوان در بیشتر غزوات و جنگ‌های عصر رسول خدا(ص) شرکت داشت و در هشت سریه امیر لشکر بود تا آنکه در سال هشتم، در نبرد موته پس از شهادت جعفر بن ابیطالب مسئولیت فرماندهی را بنا به توصیه و سفارش پیامبر(ص) به عهده گرفت و در نبردی سخت، پیاده جنگید و میان نیزه‌داران دشمن به شهادت رسید.

شاگرد پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم: عبدالله بن مسعود جوان ۲۰ ساله مکه، بیست و سومین نفری بود که به دین اسلام گروید. شور و نشاط ، جدیت و قوت ایمان وی سبب می‌شد همواره نزد پیامبر(ص) آمد و شد داشته باشد، وی حدود ۷۰ سوره قرآن را از زبان پیامبر(ص) شنید و بقیه را از محضر حضرت علی(ع) فرا گرفت، وی جوانی ستودنی است و الگوی مناسبی برای نسل امروز است.

 زائر پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم: جابر بن عبدالله انصاری یکی از جوانان تلاشگر و پرشور مدینه بود که در تمام صحنه‌های حماسی حضوری نمایان داشت. او نخستین بار در دوران نوجوانی همراه پدر و برخی از یثربیان در سال سیزدهم بعثت در قصبه‌ منا پیامبر(ص) را زیارت کرد، وی در ۱۹ غزوه از بیست و یک غزوه پیامبر(ص) حضوری جانانه داشت، از ویژگی‌های او، عشق و ارادتش به پیامبر(ص) است.

همراه پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم:سعد بن مالک بن سنان معروف به ابو سعید خدری از جوانان صدر اسلام بود که در دانش و علم سرآمد همسالان خود به شمار می‌آمد و در۱۲ غزوه هم پای پیامبر(ص) در میدان‌های جنگ حضور حماسی داشت.

دلداده پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم: معاذ بن جبل که در سن ۱۸ سالگی مسلمان شده بود، در نخستین نبرد (جنگ بدر) در حالی که ۲۰ بهار از عمرش می‌گذشت، شرکت کرد. او همواره در کنار پیامبر حضوری چشمگیر داشت. معاذ در هنگام تصدی مسئولیت ترویج دین در شهر مکه،‌ حدود ۲۶ ساله بود.

مبلغ پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم: مصعب بن عمیر اولین نماینده پیامبر(ص) به مدینه برای تبلیغ احکام اسلام، جوان وارسته‌ای بود که لیاقتش سبب شد پیامبر(ص) به او توجه‌ای ویژه داشته باشد. وی از خانواده‌های ثروتمند و جوانی خوش‌سیما بود که پس از آگاهی از حضور جوانان مکه در خانه زید بن ارقم، آنجا آمد و اسلام را اختیار کرد. والدین او از این کارش بسیار ناراحت شدند و او را در خانه زندانی کردند؛ ولی او از دینش دست برنداشت. وی اولین کسی بود که در مدینه نماز جمعه برپا کرد و عاقبت در جنگ احد به فیض شهادت رسید.

فرماندار پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم: عتاب بن اسید جوان ۲۱ ساله‌ای است که پس از فتح مکه به عنوان امیر از سوی پیامبر(ص) برگزیده شد، وی اولین امیری بود که نماز جماعت را در مکه برگزار کرد، پیامبر اعظم(ص) پس از صدور فرمان حکومت مکه برای عتاب، درباره اهمیت این مسئولیت خطاب به او فرمود: ای عتاب! می‌دانی تو را بر چه کسانی گماشتم؟ تو را بر مردمان شهر خدای متعال گماشتم، اگر برای آنان بهتر از تو سراغ داشتم، او را بر ایشان می‌گماشتم.

روشن است که انتخاب یک جوان به فرمانداری مکه بسیار حساس بوده و از سویی موجب ناراحتی و رنجش آنان می‌شد؛ از این رو آن حضرت برای پیشگیری از اعتراض آنان در نامه مفصلی خطاب به مردم مکه نوشت: کسی در نافرمانی از او به کمی سنش استدلال نکند؛ زیرا مسن‌تر،‌شایسته‌تر نیست؛ بلکه شایسته‌تر،‌بزرگ‌تر است.

وی تا آخر عمر نیز فرماندار مکه بود و رفتار شایسته او برگ زرینی بر افتخارات جوانانی است که به نحو احسن از مسئولیت‌ها پیروز و سربلند بیرون می‌آیند.

فرمانده پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم: اسامه بن زید جوان هجده ساله‌ای است که از سوی پیامبر(ص) به فرمانده نظامی لشکر اسلام انتخاب و معرفی شد. حتی پیامبر(ص) مخالفان از فرمان او را لعن و نفرین کرد. انتخاب او در روزهای آخر عمر شریف پیامبر(ص) و با حضور بسیاری از اصحاب بزرگ، حکایت از این دارد که جوانان از بهترین نیروهایی هستند که در شرایط مهم سیاسی و بحرانی قابل تکیه و اعتماد هستند؛ به همین دلیل هیچ‌گاه به سبب کم بودن سن افراد، بهانه‌جویی در مسئولیت آنان روا نیست، شایسته‌سالاری از دستورات اسلام است.

مرید پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم: مرید پیامبر(ص) حنظله فرزند ابوعامر جوانی از قبیله خزرج بود که در شب پیش از جنگ احد با دختر عبدالله بن ابی سلول ازدواج کرد. او از پیامبر(ص) برای ماندن در شهر و رفتن نزد همسرش اجازه خواست. پیک وحی با آیه‌ای برای اجازه دادن نازل شد؛ پیامبر(ص) نیز اجازه داد، صبح زود حنظله برای اینکه فرصت جهاد را از دست ندهد، با حالت جنابت در نبرد حاضر شد و هنگامی که قصد کشتن ابوسفیان را داشت، یکی از مشرکان به سویش آمد و او را با نیزه به شهادت رسانند، بعد از جنگ، بدن او را شسته دیدند و علت را جویان شدند. پیامبر(ص) فرمود: «دیدم فرشتگان میان زمین و آسمان حنظله را با آب باران در برگ‌هایی از طلا غسل می‌دادند»، بدین سبب وی «غسیل الملائکه» یعنی غسل داده شده توسط فرشتگان نام گرفت.

یار پیامبر صلوات الله علیه و علی آله وسلم: عمار بن یاسر که مادرش سمیه نخستین زن شهید در راه خدا بود، از جوانان پیشتاز در ایمان و هجرت است. در آغازین روزهای جلوه اسلام، همراه پدر و مادرش شکنجه‌های مشرکان را تحمل کرد.

 

پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*