۞ امام خمینی (ره):
اگر مسلمین وحدت کلمه داشتند امکان نداشت اجانب بر آن تسلط پیدا بکنند.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار نماز جمعه » دفتر خراسان
  • شناسه : 10078
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
مهمترین نعمتی که خداوند به ما در این منطقه داده است، نعمت وحدت است
مهمترین نعمتی که خداوند به ما در این منطقه داده است، نعمت وحدت است
خطيب جمعه اهل سنت خواف:

مهمترین نعمتی که خداوند به ما در این منطقه داده است، نعمت وحدت است

مولوي محمد مكفي گفت: نگذاریم افرادی با قلم، سخن یا عملکرد خود در بین مردم اختلاف بیندازند و مردم را در مقابل همدیگر قرار دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور از خراسان، مولوی محمد مکفی در خطبه های این هفته نمازجمعه اهل سنت خواف با تلاوت آیات: «مَّا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ» (ق/۱۸) «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» (بقره/۸۳) و این حدیث شریف: «قال رسول الله: مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ فَلْیَقُلْ خَیْرًا أَوْ لِیَصْمُتْ» (مؤطای مالک) پیرامون «زبان و اثرات آن» به ایراد سخن پرداخت.

وی در مقدمه سخنان خویش گفت: زبان از جمله نعمتهای بزرگ الهی است که به انسان داده شده است؛ و این تنها انسان است که از روی عقل و درایت، می‌تواند تکلم کند و از این نعمت الهی بهره‌مند شود. این نعمت عظیم الهی با اینکه از حجم کمی برخوردار است می‌تواند انسان را به درجاتی عالی رسانده و جایگاه او را در بهشت قرار داده و نیز می‌تواند او را به درک اسفل، سقوط داده و او را در جهنم جای دهد. خداوند هم در قرآن کریم به نعمت زبان اشاره فرموده و می فرماید: «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خلق الانسان عَلَّمَهُ الْبَیانَ» (الرحمن/۱ تا۳)

ایشان ادامه داد: زبان مهم‌ترین عضو از اعضای بدن انسان می‌باشد، زیرا با زبان، فرد مؤمن یا کافر می‌گردد و در برخی مواقع با زبان، حرام به حلال تبدیل مى‏شود، مثلاً دختر و پسری که بر هم حرامند با نکاح که به وسیله زبان انجام می‌گیرد بر همدیگر حلال مى‏شوند و برعکس گاهی حلال به حرام مبدل می‌شود، مثلاً همسر شرعی انسان با طلاقی که به زبان گفته می‌شود حرام می‌گردد. زبان این‌قدر مهم است که در حدیث می‌آید: بنده‌ای از بندگان خدا کلامی بر زبان می‌آورد که خود به آن اهمیت نمی‌دهد ولی به واسطه آن سخن در آتش جهنم می‌افتد. زبان این‌قدر مهم است که زخم زبان را از زخم شمشیر بدتر بیان کرده‌اند. شاعر می‌گوید، وَ قَدْ یُرجى لِجُرحِ السیفِ بُرءٌ / وَ لا بُرءٌ لِما جَرَحَ اللسانُ. جِراحات السِّنانِ لها التِئامٌ / وَ لا یلتامُ ما جَرَحَ اللسانُ. وَ جُرحُ السیفِ تَدمَلُهُ فَیَبْرَى  وَ یَبقَى الدهرُ ما جَرَحَ اللسانُ. جَرح‌های نیزه بِه گردد به دارو  ولی جرح زبان را نیست دارو.

انسان با هر عضوى که بخواهد گناه کند شرایط و آلاتی لازم دارد، مثلاً جا باشد، مکان باشد، روشنایى باشد، وسیله باشد، تنها چیزى که هیچ خرج و زمانى ندارد گناه با زبان است. امام غزالی می‌گوید: «فإنَّهُ صغیرٌ جرمُهُ، عظیمٌ طاعتُهُ وجُرمُهُ». زبان، ترجمان دل آدمی است.

مولوی مکفی تصریح کرد: قسمت بزرگی از گناهان توسط زبان صورت می‌گیرد. پیامبر(ص) فرمودند: «إِنَّ أَکْبَرَ خَطَایَا ابْنِ آدَمَ فِی لِسَانِهِ» (آداب للبیهقی) امام غزالی (رح) در احیاءالعلوم یک عنوان به نام «گناهان زبان» دارد که از بیست نوع گناه زبان نام برده ‌است. در برخی کتاب‌ها هفتاد نوع گناه برای زبان نام برده شده است و برخی از مؤلفین تا یکصد و نود گناه برای زبان برشمرده‌اند. برخی از گناهان زبان عبارتند از: غیبت، دروغ، تهمت، استهزاء و مسخره، سخن چینی و …

وی افزود: کلام الهی هم به برخی از گناهان زبان اشاره کرده است. مثلاً: «لایسخر قوم من قوم …الخ» «و لاتنابزوا بالالقاب». «لایغتب بعضکم بعضا … الخ» (حجرات/۱۱ و ۱۲) «و اجتنبوا قول الزور» (سخن دروغ) (حج/۳۱) «وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» (اسراء/۳۶) قرآن مى‏گوید چیزى را که نمى‏دانى نگو و یا «إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَخْرُصُونَ» (انعام/ ۱۱۶) یک مشت آدم‌ها نسبت به مسأله‌ای علم ندارند و همین‌طور الکى مى‏گویند.

ایشان در این زمینه با استناد به احادیث گفت: احادیث و روایات هم به برخی گناهان زبان اشاره نموده‌اند: «سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ وَقِتَالُهُ کُفْرٌ» (متفق علیه) یا «مَنْ سَبَّ أَصْحَابِی فَعَلَیْهِ لَعْنَهُ اللَّهِ وَالْمَلَائِکَهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ» (معجم کبیر طبرانی) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ أَفْتَی النَّاسَ بِغَیْرِ عِلْمٍ لَعَنَتْهُ مَلَائِکَهُ السَّمَاءِ وَ الْأَرْض» (المحاسن، ج‏۱، ص‏۲۰۵)

مولوی مکفی ادامه داد: همان‌گونه که بسیاری از گناهان با زبان انجام می‌گیرد، بخش مهم و قابل توجهی از عبادات و اعمال نیک مانند ذکر الهی، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر، تعلیم و تعلم و … نیز با زبان انجام می‌شود. به وسیله همین زبان است که انسان کلمه شهادتین را بر زبان جاری ساخته و بزرگ‌ترین تحول را در زندگی خود به وجود می‌آورد. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ تَمْلَأُ الْمِیزَانَ ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَاللَّهُ أَکْبَرُ تَمْلَأُ مَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ» (سنن کبری نسائی) یا فرمودند: «مَنْ عَزَّى ثَکْلَى کُسِیَ بُرْدًا فِی الجَنَّهِ» (ترمذی) یا می‌توان با گفتار نیک و شیرین صدقه به دست آورد. «الْکَلِمَهُ الطَّیِّبَهُ صَدَقَهٌ» (بخاری)

مدرس حوزه علمیه احناف خواف با این بیان که نجات انسان در حفظ زبان است خاطرنشان کرد: یکی از علایم مؤمنین را قرآن به این صورت «و الذین هم عن اللغو معرضون» (مؤمنون/۳) بیان کرده است. عقبه بن عامر از رسول خدا سؤال کرد، مَا النَّجَاهُ؟ ایشان پاسخ دادند: «أَمْسِکْ عَلَیْکَ لِسَانَکَ …» (ترمذی) سهل بن سعد روایت می‌کند که رسول خدا (ص) فرمودند: «مَنْ یَضْمَنْ لِی مَا بَیْنَ لَحْیَیْهِ وَمَا بَیْنَ رِجْلَیْهِ أَضْمَنْ لَهُ الْجَنَّهَ» (بخاری) جعفر بن ابی طالب می‌گوید: همه اعضای انسان به زبان بستگی دارند، یعنی اگر زبان درست عمل نمود، آنها هم درست عمل خواهند کرد و اگر زبان کج رفت و اشتباه نمود، آنها هم کج خواهند رفت.

ایشان تأکید کرد: عامل بسیاری از اختلافات زبان است؛ زبان باعث اختلافات خانوادگی، قومی و ملیتی زیادی قرار گرفته است.

ایشان در زمینه راه نجات از آفات زبان تصریح کرد: سکوت راه نجات از آفات زبان است. رسول خدا (ص) فرمودند: «مَن صَمَتَ نَجَا» (ترمذی) در مورد شخص رسول خدا (ص) آمده است: «کان رسولُ الله طَوِیلَ الصَّمْتِ» (معجم کبیر طبرانی) امام حسین(ع) می‌گوید از پدرم در مورد سیرت رسول خدا سؤال نمودم، ایشان جواب طولانی داد به این که «… لَا یَتَکَلَّمُ إِلا فِیمَا رَجَا ثَوَابَهُ …» (شرح السنۀ للبغوی) نیز اشاره نمود. رسول خدا (ص) فرمودند، «مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ فَلْیَقُلْ خَیْرًا أَوْ لِیَصْمُتْ» (مؤطای مالک) و فی روایۀٍ أو «لیَسکُت» (مسند احمد) علی(ع) می‌گوید: «اذا تَمَّ العقلُ نَقَصَ الکلامُ» (نهج البلاغه، حکمت ۳۴۹) منظور حضرت علی این است که کسانی که حراف هستند از عقل کاملی برخوردار نیستند.

مولوی مکفی در زمینه رسانه و فضای مجازی یادآور شد: در این زمان که زمانه رسانه و فضای مجازی است، دو نوع زبان وجود دارد، یکی زبان گفتاری و دیگری زبان نوشتاری که باید انسان در هر دو مورد خود را حفظ نماید. متأسفانه در فضای مجازی و به وسیله زبان نوشتاری می‌بینیم که بسیاری از افراد مطالب دروغی را پخش می‌کنند و یا غیبت، بهتان و تخریب صورت می‌گیرد که کار بسیار زشتی است. افرادی در فضای مجازی به خاطر غرض‌های شخصی شروع به تخریب برخی از مسئولین می‌کنند که کار خوبی نیست و باید دست از این کار برداشته و توبه نمایند. امت اسلامی در این زمان بسیار زیاد به وحدت نیاز دارد، و این وحدت از افتخارات ما مردم خواف است، نگذاریم افرادی با قلم، سخن یا عملکرد خود در بین مردم اختلاف بیندازند و مردم را در مقابل همدیگر قرار دهند.

ایشان در بخش دیگر سخنان خویش در زمینه «آزمون کنکور» گفت: این روزها رقابت علمی کنکور هم برقرار است، دعای ما این است که همه جوانان این مرز و بوم بهترین رتبه‌ها را کسب نمایند و طبق توصیه علما جوانان ما باید سعی کنند بالاترین رتبه‌های علمی را به دست بیاورند و اگر جوانان ما در رشته خودشان تخصص داشته باشند، لازم نیست آنها دنبال کار بگردند، بلکه برعکس کار به دنبال آنها خواهد گشت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*