مدرس حوزه علمیه جامعه الاحناف تایباد:
اخلاص عمل، صداقت و فروتنی، بینش مثبت و تعهد در کار از جمله خصوصیات یک معلم متعهد است
مولوي نورمحمد نورمحمدی گفت: تبيين بيانيه گام دوم انقلاب در زمينه هاي مختلف به ويژه در زمينه هاي علوم ديني و پژوهشي از وظايف اساتيد و معلمان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور از خراسان، مولوی نور محمد نور محمدی مدرس حوزه علمیه جامعه الاحناف تایباد طی متنی با اشاره به سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و روز معلم خاطر نشان کرد: وظیفه علماء، دانشمندان و معلمان در تبیین گام دوم انقلاب از همه اقشار سنگین تر است و از طرفی فهم و درک مفاد این بیانیه از همه اقشار برای دانش پژوهان موثرتر و کارآمدتر خواهد بود و راه رشد و تعالی را برای شان هموار می سازد.

در این بیانیه می خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ ﴿مجادله/۱۱﴾

 

قرآن کریم بیانگر شایستگی دانش، ارزش و کرامت آن است، به همین منظور آیات متعددی را در فضیلت علم، ابزار تحصیل و حاملان علم، بعنوان اولین آیات قرآن کریم نازل فرمود، یعنی قبل از اقدام به هر کاری انسان را به فراگیری علم فرا می خواند، ابتدا به خواندن دستور می دهد که کلید همه علوم است و سپس از قلم یاد می کند که مهم ترین ابزار علم است و به سختی می توان سوره ای در قرآن سراغ داشت که از گفتگو در باره علم عاری باشد، خواه بطور مستقیم و یا غیر مستقیم. واژه علم و مشتقات آن حدود ۷۷۹ بار در قرآن آمده است و کلماتی مانند: فکر، تامل، ملاحظه، یقین، راهنمایی، عقل و خرد، اثبات، برهان، آیه و ادله بارها در قرآن کریم تکرار شده اند.

روایات زیادی ثابت است که پیغمبر خدا صلی الله علیه وسلم مسلمانان را به تحصیل علم تشویق نموده اند، از نمونه های بارز آن آزادی اسیران بدر در مقابل آموختن اندکی سواد به چند تن از صحابه و اینکه در حدیثی دانشی که دیگران از آن بهره ببرند را یکی از سه مورد برجسته صدقه جاریه بر شمردند و روایات فراوانی که در فضیلت علم و عالم و متعلم از آن حضرت صلی الله علیه وسلم روایت شده است.

آموزش علوم مختلف دغدغه دین مبین اسلام است و اسلام پیوسته خواستار دستیابی به آن، جستجوی آن و کوشش در نقل و آموزش آن بوده است، بنا به اعتراف بسیاری از دانشمندان، قرآن جامع ترین مجموعه علمی در تمام فنون شناخته می شود.

 

جایگاه و نقش علماء و دانشمندان و معلمان در اسلام

حاملان علم و دانش در اسلام از ارزش و کرامت ویژه ای برخوردارند و در آیات و روایات متعددی مورد ستایش خدا و رسول قرار گرفته اند، زیرا آنان نقش بزرگی را در جامعه ایفا می کنند، نسل هایی را تربیت می کنند که ارزش های اسلامی و پیشرفت جامعه به آنان محول می شود.

خواندن و نوشتن را آموزش می دهند تا جهل و عقب ماندگی را در ملت از بین ببرند و آنان هستند که با صبر و شکیبایی مجموعه اخلاقی را به مردم می آموزانند.

امام ابوحامد غزالی با استناد به سخنان رسول الله صلی الله علیه وسلم که فرمودند: “من معلم فرستاده شده ام” معتقد است که یادگیری یکی از نجیب ترین صنایع است، و معلم اشرف نژاد بشر در زمین است.

 

ویژگی های لازم برای یک استاد موفق

آموزش فقط برای آن نیست که ذهن دانش آموزان را با هنرهای مختلف علمی پر کنند و با این امر راضی باشند،  بلکه لازم است که علم بشری در کار او منعکس شود، بنا براین یک آموزگار موفق باید ویژگی هایی را رعایت کند تا بتواند جایگاه واقعی خویش را در دنیا و آخرت بدست آورد، که در این گفتگو به برخی از آن ویژگی ها اشاره می شود:

 

تعیین اهداف و برنامه های آموزشی قوی و برجسته

اخلاص عمل، زیرا تعلیم و تعلم از اهم خصائص انبیاء است و هیچ چیز با این فضیلت برابری نمی کند بنابرین در مقابل تلاشی که دارد به جز خداوند متعال از دانش آموزان و یا خانواده ها انتظار ستایش نداشته باشد و در خاطرش آن باشد که به وظیفه یک معلم عمل می کند.

تعهد در کار، فرزندان مردم ارزشمندترین سرمایه هایی هستند که برای کسب دانش بطور امانت به اساتید و معلمان سپرده شده اند، شایسته است که استاد برای ادای امانت در آموختن به آنان متعهد باشد و از آنچه در توان دارد دریغ ننماید.

بینش مثبت داشته و انعطاف پذیر باشد زیرا موجب علاقه و دلبستگی دانش پژوهان به کلاس و درس و استاد می گردد.

صداقت و فروتنی از شاخصه های دیگر یک استاد وارسته است، زیرا توقع شاگرد از یک الگو و مربی خوب جز این نخواهد بود.

ارتباط لازم و مستمر با دانش پژوهان و اولیاءشان در یادگیری دروس موثر خواهد شد.

رفتار خوب و شایسته و خوش طبعی نیز از شاخصه های برجسته یک استاد موفق بشمار می رود، زیرا استاد در نظر دانش پژوهان به عنوان الگوی نمونه نقش آفرینی می کند و آنان که بخش بزرگی از روز را با استاد می گذرانند تحت تاثیر رفتار های وی (خواه مثبت و یا منفی) قرار می گیرند، زیرا نقش استاد فقط به تدریس محدود نمی شود بلکه آموزش های اخلاقی را نیز شامل می شود.

استاد باید با روحیه ی قوی و به دور از کسالت و سرخوردگی به کلاس وارد شود، که گفته اند: افسرده دل افسرده کند انجمنی را.

ایجاد فضای گفتگو، بحث و تبادل نظر بین شاگردان و آموزش تعامل و رفتارهای درست اجتماعی یکی دیگر از آن خصائص می باشد.

یک استاد موفق نباید به داشته های خود اکتفا نماید بلکه همیشه درحال یادگیری و به فکر پیشرفت علمی خود باشد زیرا شاگردانش در یک حد و درجه متوقف نمی شوند.

 

نقش اساتید و معلمین در بیانیه گام دوم

اساتید و معلمین که چراغ راهنمای نسل آینده و سکان داران این مرز و بوم هستند باید به فکر شکوفایی و تحولی عظیم در اذهان آنان باشند، زیرا آنان بزرگترین ذخایر ما بشمار می روند و آماده اند تا با ارشاد و راهنمایی اساتید شان به قله های کمال برسند، بنابراین وظیفه علماء دانشمندان و معلمان در تبیین این مهم از همه اقشار سنگین تر است و از طرفی فهم و درک مفاد بیانیه گام دوم انقلاب از همه اقشار برای دانش پژوهان موثرتر و کارآمدتر خواهد بود و راه رشد و تعالی را برای شان هموار می سازد.

والسلام

نورمحمد  نورمحمدی

مدرس حوزه علمیه جامعه الاحناف تایباد

فهرست