تفکر در قرآن و مخلوقات الهی، تنها راه شناخت پروردگار عالم
مولوی سید زاده افزود: راه معرفت و شناخت خداوند متعال دو چیز است یکی تفکر در قرآن مجید و دیگری تفکر در صُنع و آفریده‌های خداوند متعال است. خداوند متعال در جای جای قرآن بشر را به تفکر و تأمل در کاینات دستور می‌دهد تا به معرفت، وجود و قدرت خداوند متعال پی ببرید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت از سیستان و بلوچستان، مولوی سیدعبدالحکیم سیدزاده معاونت آموزشی عین العلوم گُشت در خطبه های نماز جمعه اهل سنت این هفته بخش کهیرِ شهرستان کنارک گفت: دین عبارت از معرفت و شناخت خداوند متعال است. حضرت علی رضی الله می‌فرماید: «اصل الدین معرفه الله تبارک و تعالی» یعنی اصل دین شناخت خداوند متعال است.

وی خاطر نشان کرد: بینایی انسان در این دنیا محدود است و توانایی عبور از پرده‌های نورانی خداوند متعال را ندارد و نمی‌تواند به دیدن خداوند نایل گردد؛ حضرت موسی علیه السلام وقتی که در کوه طور با خداوند متعال هم کلام شد، از خداوند درخواست کرد که خودش را به او نشان دهد خداوند متعال خطاب به وی گفت: تو مرا در این دنیا نمی‌بینی زیرا بینایی و توانایی انسان در این دنیا ضعیف است اما به جهت اطمینان حضرت موسی خداوند مقداری از نور خویش را بر کوه تجلی کرد هنگامی که نور باری تعالی بر کوه افتاد کوه تکه تکه شد و حضرت موسی علیه السلام بیهوش شد این بیانگر این است که بینایی انسان ضعیف است.

تفکر در قرآن و تفکر در آفریده‌های خداوند متعال انسان را به معرفت خداوند متعال می‌رساند
مولوی سید زاده افزود: راه معرفت و شناخت خداوند متعال دو چیز است یکی تفکر در قرآن مجید و دیگری تفکر در صُنع و آفریده‌های خداوند متعال است. خداوند متعال در جای جای قرآن بشر را به تفکر و تأمل در کاینات دستور می‌دهد تا به معرفت، وجود و قدرت خداوند متعال پی ببرید.
وی در ادامه بیان کرد: قرآن مجید کتاب تفکر است و این جهان هستی نیز کتاب خاموش پروردگار است و این خودش جای تفکر دارد. خداوند متعال ضمن خطاب به بشر از آنان گلایه می‌کند که چرا آن‌ها در مورد آسمان بالای سرشان تفکر نمی‌کنند «أَفَلَمْ یَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ کَیْفَ بَنَیْنَاهَا وَزَیَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوج» آیا آنان به آسمان بالای سرشان نگاه نکردند که چگونه ما آن را بنا کرده‌ایم، و چگونه آن را (بوسیله ستارگان) زینت بخشیده‌ایم و هیچ شکاف و شکستی در آن نیست؟!
همچنین در جایی دیگر می‌فرماید: «الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا ۖ مَا تَرَىٰ فِی خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ ۖ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ» خداوند همان ذاتی است که هفت آسمان را بر فراز یکدیگر آفرید؛ در آفرینش خداوند رحمان هیچ تضادّ و عیبی نمی‌بینی! بار دیگر نگاه کن، آیا هیچ شکاف و خللی مشاهده می‌کنی؟!چشم انسان از مطالعه جهان هستی خسته می‌شود اما عیبی مشاهده نمی‌کند. اگر در روز به آسمان بنگرد آن را سقفی بلند و زیبا خواهد یافت و اگر در شب به آن بنگرد آن را چراغانی و مزین خواهد یافت. چقدر از سیارات و ستارگان هستند که همگی در یک مداری هدفمند و دقیق در حال انجام وظیفه هستند و خداوند متعال را عبادت می‌کنند.
مولوی سید زاده تصریح کرد: اگر ما به پرندگانی که بالای سر ما درحال پرواز هستند بنگریم «أَوَلَمْ یَرَوْا إِلَى الطَّیْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ ۚ مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَٰنُ ۚ إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ بَصِیرٌ»؛ جز خداوند رحمان کسی آنها را بر فراز آسمان نگه نمی‌دارد، چرا که او به هر چیز بیناست!
وی خاطرنشان کرد: امروز دانشمندان دنیا به این واقعیت اعتراف می‌کنند که پیشرفته ترین و بهترین هواپیما به کوچک‌ترین پرنده هم نمی‌رسد زیرا پرنده بدون فرودگاه بلند میشود و فرود می‌آید و بدون راهنما و رادار در فصل‌های مختلف از یک قطبی به قطبی دیگر منتقل می‌شود و این بیانگر عظمت و توانایی خداوند متعال است.

فهرست