شناسه خبر: 74635

لینک کوتاه صفحه

https://dmsonnat.ir/?p=74635

دفاع مقدس(۲)؛ ظرف تجلی ارزش های اسلامی؛

رژیم بعثی عراق در حدود ۲۰ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع جنگ تحمیلی همه تلاش خود را صرف تجهیز ارتش خود کرده و از طرفی جمهوری اسلامی به دلیل عدم استقرار نهادهای انقلابی مشکلات ناشی از رفتار برخی دولتمردان، شرایط ارتش و از دست رفتن توان رزمی آن، شرایط خاص سپاه و درگیر بودن این نهاد حافظ انقلاب اسلامی در مسایل داخلی مرتب باتحرک های ضد انقلاب و… در ظاهر توان ایستادگی و مقاومت در مقابل تهاجم دشمن را نداشت، بر این اساس به صورت عادی و طبیعی محکوم به شکست بود، زیرا دشمن مهاجم با برخورداری از یگان های رزمی – عملیاتی، پشتیبانی رزمی و از عواملی چون: سازمان، آموزش، تحرک و پشتیبانی و همچنین حمایت قوی و همه جانبه از طرف قدرت های جهانی و پشتیبانی گسترده سیاسی، تبلیغاتی و مالی عمده کشورهای منطقه در ظاهر همه نوع آمادگی داشت و از طرفی نظام نوپای اسلامی ایران به دلیل مشکلات ناشی از انقلاب در ظاهر آمادگی دفاع از این تهاجم گسترده را نداشت. اگرچه این تهاجم گسترده در ساعات و روزهای اولیه پیروزی های ظاهری را برای دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی پدید آورد و این پیروزی های اولیه در خاک ایران اسلامی دشمنان را دچار توهم و رویای دست یابی به اهداف تجاوزگرانه خود نمود و مغرورانه برای رسیدن به اهداف نظام سلطه لحظه شماری می کردند، اما با وجود اشغال بخش های وسیعی از سرزمین ایران، با رشادت، مقاومت و ایثارگری مدافعان ایران اسلامی به ویژه نیروهای مردمی ابتدا دشمن در مناطق اشغالی متوقف و پس از آن با عملیات هایی معجزه آسا سرزمین اسلامی ایران از لوث وجود متجاوزان پاک شد. سرنوشت جنگ تحمیلی با مدیریت الهی امام(ره)، جهاد همه جانبه ملت ایران، ابتکارات، نوآوری، شجاعت، هوشمندی و ایثار رزمندگان اسلام به ویژه فرماندهان جوان و دین مدار به ویژه در عملیات های آفندی تغییر کرد که تحلیل گران و کارشناسان نظامی دنیا را به تعجب واداشت و در نهایت نه تنها سرنوشت این جنگ نابرابر به نفع نظام جمهوری اسلامی تغییر یافت، بلکه ملت ایران با تبدیل جنگ ناخواسته به دفاع مقدس گنجینه ای از ارزش های پایدار را برای همیشه تاریخ، برای امت اسلامی به ودیعت نهاد. مقاومت مردمی و متوقف کردن ماشین جنگی رژیم بعثی در دروازه های خرمشهر بیش از یکماه، مقابله دلاورمردان و شیرزنان ایران اسلامی با لشگرهای ارتش بعثی در بخش هایی از منطقه میانی کشور (سرپل ذهاب و…)، ایثار و فداکاری جوانان در عملیات های محدود علیه ارتش بعثی، طراحی و اجرای عملیات آزادسازی چون فتح المبین، شکست حصر آبادان، آزادسازی خرمشهر و نقطه اوج آن عملیات یعنی عملیات والفجر۸ و کربلای۵ قدرت واقعی ملت ایران را در مقابل دشمنان به نمایش گذاشت. این قدرت ناشی از عوامل معنوی چون خداباوری، معنویت گرایی، دین مداری، رهبری الهی، ایثار، شهادت طلبی، صبر و استقامت و… بود که تبیین ابعاد این عوامل به عنوان حقیقت همیشه جاودان دفاع مقدس از ضرورت های همیشگی است تا با بهره گیری از این حقیقت بتوان از دست آوردهای ذی‌قیمت دفاع مقدس حفاظت نمود.

حقیقت این است که:

۱- ظرفیت و توانمندی های مادی و معنوی ملت ایران با قدرت بالای بسیج گری امام خمینی(ره) سرنوشت جنگ را به نفع ایران اسلامی تغییر داد.

۲-  با شکل گیری فرهنگ مقاومت،ایثار و بسیجی ذخیره ای تمام نشدنی برای ملت ایران وامت اسلامی در عرصه دفاع از ارزشها ومقابله باتهدیدات شکل گرفت

۳- دفاع مقدس ملت ایران در مقابل جبهه استکباری  به عنوان الگویی برای دیگر ملت ها از جمله ملت لبنان وفلسطین نوید بخش آینده ای درخشان برای امت اسلامی شد .

۴- پیروزی های شگفت انگیز ملت ایران در دفاع مقدس باعث شد آنچه را که امریکایی هاودشمنان ملت ایران از آن می ترسیدند(انتقال آموزه های اسلام ناب وانقلاب اسلامی به دیگر جوامع )تحقق یابد .

در جنگ تحمیلی رژیم بعثی به نمایندگی از قدرت های جهانی علیه جمهوری اسلامی به دلیل برخورداری ارتش رژیم بعثی از عوامل مادی توان جنگی و حمایت و پشتیبانی های همه جانبه قدرت های جهانی (امریکا، اروپا و کشورهای عربی منطقه) از صدام به صورت طبیعی می بایست به پیروزی قطعی آن رژیم در جنگ تحمیلی منجر شود، اما به دلیل ظهور و بروز عوامل معنوی، جنگ سرنوشت دیگری پیدا کرد. بازشناسی این عوامل که در قالب خدا محوری دین مداری به نمایش گذاشته شد به عنوان حقیقت دفاع مقدس ضرورت همیشگی و همگانی است. با گسترده تر و عمیق تر شدن ابعاد تجاوز از ناحیه آغازگر تهاجم، ملت ایران با تکیه بر اعتقادات و باورهای ملهم از آموزه های دینی به تقویت روحیه و افزایش توان دفاعی خود پرداخت و با ایستادگی و مقاومت در مقابل تجاوز دشمنان آنان را در رسیدن به اهداف نا مشروعشان مأیوس کرد. با تجزیه و تحلیل عوامل تأثیرگذار در عرصه نبرد، عواملی مشاهده می شود که از دید دشمنان، طراحان، برنامه ریزان و مجریان جنگ تحمیلی غیرقابل پیش بینی و محاسبه بوده اند و غفلت دشمنان از این عوامل باعث ناکامی و شکست آنان در جنگ شد. با یک بررسی واقع بینانه و مرور بر اظهار نظر دست اندرکاران و صاحب نظران که با جنگ تحمیلی و فراز و نشیب های آن سروکار داشته و در دفاع مقدس نقش کلیدی داشته اند، هم چنین اذعان و اعتراف دشمنان به راحتی می توان عوامل معنوی تأثیرگذار بر سرنوشت جنگ را شناسایی کرد. امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا با شناخت عمیق از این عوامل فرموده اند: آنها [دشمنان جمهوری اسلامی ایران] حساب همه چیز را می کردند الا یک حساب و آن حساب معنوی [بود](صحیفه نور، ج۱۳، ص۲۷۷)، رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به این عوامل فرموده اند، «آن کسی که همه جوانب را ملاحظه می کند، بعد مثلاً به طبس و یا مرزهای غربی و جنوبی ما حمله می کند، کجای کارش اشکالی دارد؟ … همه نوع محاسبه را کردند، ولی آخر سر می بینند که در مشتشان هیچ چیز نیست، این حاکی از آن است که یک سلسله محاسبات و علل و عوامل و فعل و انفعالات هست که حواس انسان در اغلب موارد، عقل مادی اشان را به آنها راه نیست»(حدیث ولایت، ج۵، ص۱۷۵).

همه فرماندهان عالی، میانی و تاکتیکی دفاع مقدس هر کدام به نوعی بر عوامل معنوی و فرهنگی تأکید کرده اند که چون اکسیر تقویت کننده انگیزه، روحیه و تعهد رزمندگان در مقاومت و ایستادگی آنها در دفاع مقدس بوده است. از مصادیق بارز عوامل معنوی اطاعت عاشقانه از امام خمینی(ره) به عنوان فرمانده کل قوا، صبر و استقامت و شهادت طلبی بوده است که بارها در طول دفاع مقدس قدرت معجزه آسای رزمندگان اسلام را افزایش داده و پیروزی هایی را برای ایران اسلامی به ارمغان آورده است. دلدادگی به رهبری امام خمینی(ره) در گفتار، دست نوشته ها و مواضع رزمندگان اسلام موج می زند به گونه ای که می توان گفت اعتقاد به رهبری الهی امام خمینی(ره) محوری ترین و اساسی ترین ویژگی مدافعان ایران اسلامی در دفاع مقدس بوده است.

امام خمینی(ره) در جایگاه رهبری امت اسلامی و فرماندهی کل قوا در دوران دفاع مقدس به دلیل برخورداری از شخصیت جامع الابعاد مدیریتی و اخلاقی به عنوان مقتدا و الگو برای رزمندگان جلوه گر شدند برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

  1. شجاعت که باعث تقویت ایمان، انگیزه و روحیه می شود.
  2. آرامش و طمأنینه که نتیجه ایمان است و به عنوان مانع و سپر در مقابل حوادث عمل کرده و مقاومت را تقویت می کند.
  3. تواضع و فروتنی که سربلندی – عزت و ایجاد محبت را به دنبال دارد.
  4. خضوع و خشوع که زمینه ساز محبت، عشق و اطاعت پذیری می شود.
  5. محبت و صمیمیت، دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا که زمینه ای برای جانفشانی می شود.
  6. قاطعیت و تسلیم ناپذیری روشن بینی، دستورات صریح و کارساز که اساس و محور موفقیت ها است.
  7. استقامت و صلابت، مقاومت در مقابل سختی ها که باعث تضمین پیروزی، جلب حمایت الهی و امدادهای غیبی می شود.
  8. دشمن شناسی جامع الابعاد که مبنای تعیین کننده ای برای مواضع و اقدامات قلمداد می شود.
  9. اتکاء به قدرت الهی، ایجاد روحیه صبر و مقاومت، انگیزه قوی که در مجموع زمینه های پیروزی را فراهم می کند، این ویژگی ها به رزمندگان نیز منتقل می شد اطاعت عاشقانه رزمندگان از امام(ره) عامل اساسی برای شکل گیری دیگر عوامل چون صبر و استقامت و شهادت طلبی و… بود.

صبر به معنای واداشتن خویش به مقتضای دین و عقل، خودداری از جزع و ناشکیبی و از دست ندادن تدبیر و… باعث می شد تا رزمندگان ایستادگی، مقاومت و پایداری، تحمل سختی ها و ناگواری ها را در خود در عرصه دفاع مقدس تقویت کنند. رزمندگان در دفاع مقدس با صبر و استقامت خود برای تحقق آرمان ها و اهداف با موانع درونی از قبیل سستی و ناامیدی و… و موانع بیرونی از قبیل دشواری راه، آتش دشمن، محرومیت و… مقابله می کردند و در برابر همه این مشکلات مقاومت نموده و صحنه نبرد را ترک نمی کردند، آنها با صبر، ایمان به خدا را در خود تقویت نموده و مؤمنانه با مراحل سخت دفاع مقدس روبرو شده و در عملیات مختلف به پیروزی رسیده و برای ملت ایران عزت و شرف همیشگی و دایمی آفریدند. امام خمینی(ره) به عنوان مقتدا و الگوی رزمندگان هم خود صابرانه دفاع مقدس را رهبری و فرماندهی می کردند و هم ملت و رزمندگان را به صبر و استقامت و پایداری سفارش می کردند، تأکید ایشان بر ایستادگی در جنگ اگر ۲۰سال هم طول بکشد، امروز روز استقامت و روز پایداری است، جنگ شهادت دارد، جنگ خرابی دارد، باید استقامت و پایداری باشد و…، صبر و استقامت را در فرماندهان و رزمندگان تقویت می نمود. مقاومت مردمی در حفظ خرمشهر، تحمل سختی ها و مشکلات در عملیات های مختلف چون فتح خرمشهر، فتح فاو و… نمادهایی از این صبر و استقامت رزمندگان بوده است که منشأ پیروزی های مکرر مدافعان ایران اسلامی در دفاع مقدس می شد، صبر و استقامت توان رزمی رزمندگان را تقویت می نمود. قدرت تحمل مشکلات را افزایش می داد و زمینه های امدادهای غیبی را فراهم می کرد. بر این اساس صبر و استقامت به عنوان یکی از عوامل معنوی جایگاه ویژه ای در پیروزی های رزمندگان در دفاع مقدس داشت و در همین راستا باید صبر و استقامت رزمندگان در زندان ها و اسارتگاه های هولناک رژیم بعثی و تحمل شکنجه های روحی و جسمی دژخیمان بعثی به عنوان جلوه های بزرگ پایداری رزمندگان در دفاع مقدس را مورد توجه قرار داد که فقط اشاره به سرفصل های آن کتاب های قطوری می شود.

اعتقاد به شهادت و شهادت طلبی که بر پایه های دینی استوار است و به شایستگی های عملی، بینش و درک صحیح معرفت وابسته است. در رزمندگان موج می زد. تمسک به شهادت طلبی با نشانه هایی چون استقبال از عملیات که همراه با شهادت بود، مشاهده می شد. اعتقاد به شهادت و شهادت طلبی رزمندگان اسلام را در شرایطی قرار می داد که آنها با انگیزه و روحیه بالا در عرصه های مختلف دفاع مقدس ظاهر شوند و طبیعی بود که این روحیه باعث می شد تا آنها در هر وضعیت و موقعیتی با دشمنان مقابله کنند و این روحیه زمینه های پیروزی ها را فراهم می کرد. آرزوی شهید مهدی زین الدین برای بارها شهادت، تقاضای مکرر فرماندهان و رزمندگان برای دعای بزرگان در مورد شهادت خود، عشق به شهادت را رمز پیروزی شمردن در وصیت نامه های شهدا و… نمونه هایی از شهادت طلبی فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس بود که محور اصلی ویژگی های رزمندگان اسلام را شکل می داد. علاوه بر این که اطاعت عاشقانه رزمندگان از امام(ره)، صبر و استقامت و شهادت طلبی رزمندگان اسلام در مراحل مختلف دفاع مقدس موج می زد، خود منشأ دیگر فضایل در دفاع مقدس بود و این ویژگی ها باعث قداست هدف، ایجاد روح تعهد، تجلی ارزش های انسانی – الهی، امید به نصرت الهی، جذب امدادهای الهی و… و خلق حماسه های جاودان در دفاع مقدس می شد. این حماسه جاودان دست آوردهایی را برای امت اسلامی به ارمغان آورد که این دست آوردها تضمین کننده عزت و سربلندی ملت ایران و امت اسلامی است.

در دفاع مقدس همه اقوام، مذاهب با مسئولیت شناسی و تعهد نقش آفرینی کرده اند و به عنوان نمونه می توان حضور روحانیت اعم از تشیع و اهل سنت را مورد توجه قرار داد.

بیش از نه هزار روحانی جانباز، ۳۰۹ نفر روحانی آزاده و ۳۱۵ شهید روحانی در دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام شده است و روحانیت می‌تواند در فرهنگ‌سازی تکیه بر استحکام داخلی، زایش درونی و فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جنگ فرهنگی علیه دشمن نقش موثری را ایفا کند.

در حاشیه‌ مرزهای کشور عزیزان اهل سنت حضور دارند که در کردستان پررنگ‌تر بوده و در همه این زمینه‌ها فعالیت داشته‌اند و ما بیش از ۷۰ روحانی شهید از اهل سنت داشته‌ایم.

شهدای بزرگوار و نامی در میان روحانیون اهل سنت هستند و همین چند سال پیش نماینده مجلس خبرگان رهبری از اهل سنت را به شهادت رساندند.

۹ هزار روحانی جانباز و بیش از ۳۰  نفر روحانی آزاده داریم که حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی و حاج آقا جمشیدی از جمله شاخص‌های آنها هستند که در دوران اسارت این نقش بزرگ را ایفا می‌کردند.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از مجموع ۳۸۸۹ شهید گلستانی در دوران جنگ هشت ساله ۵۲۷ شهید از اهل سنت بودند . یعنی بیش از ۱۳ در صد شهداء گلستانی از اهل سنت بودند .

این در صد نشان دهنده این است که همه ساکنان ایران زمین در شرایط نیاز برای دفاع از آب و خاکشان حاضر به جانفشانی می باشند.

این وضعیت را می توان در استان های جنوبی کشور، جنوب شرق کشور و… مشاهده کرد که در فرصتی مناسب می توان به آن پرداخت.

در یک نگاه کلی تقدیم هزارن شهید از جامعه اهل سنت را می توان گواهی بر حضور و نقش همه جانبه برادران اهل سنت در دفاع مقدس دانست؛

در رابطه با حضور همه اقوام و ادیان در حماسه هشت سال دفاع مقدس و شهدایی که اقلیت‌های دینی تقدیم انقلاب کرده‌اند، باید گفت که امام(ره) توانست همه اقوام را متحد و علاقه‌مند کند را می‌توان در دوران جنگ تحمیلی مشاهده کرد. در این دوران اقوام مسیحی و زرتشتی نیز در جبهه‌ها حاضر شدند. ما حدود ۱۰۰ شهید مسیحی، ۴۰ شهید زرتشتی و حدود ۱۱ هزار شهید اهل سنت داریم.

همچنین باید گفت در دوره دفاع مقدس بر دشمنان ثابت شد که ملت ایران به ویژه جوانان غیور و از جان گذشته این سرزمین با وجود تحریم ها و در اوج غربت کامل با ایمان، تعهد، ایثارگری، مجاهدت و… توانستند دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی و نابرابر شکست دهند به گونه ای که بر اساس دیدگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی): «ملت ایران در میان تحریم همه جانبه به خصوص تحریم سلاح و تجهیزات جنگی، در غربت کامل، با اتکا به ایمان خود، ایمان جوانان خود، شجاعت و دلیری نیروهای مسلح خود، توانست این دشمن متکی به کوه سلاح و تجهیزات را شکست دهد»(۱۹/۰۸/۱۳۸۹). این مقاومت و ایثار جانانه جوانان ایران اسلامی به صورت معجزه آسا ملت ایران را از گردنه سخت پرفراز و رویارویی مدافعان نظام مقدس جمهوری اسلامی نه تنها به سلامت عبور داد، بلکه تجربه ای گرانبها از نحوه دفاع از اسلام و سرزمین اسلامی را برای امت اسلامی به ارمغان گذاشت که امروزه سران استکبار جهانی اذعان داشته باشند مهاجمان به ایران اسلامی با همه توان و کینه‌ی خود از مردان فداکار و مؤمن و جوانان شجاع و متعهد و ایثارگر شکست تاریخی خورده اند، امروز سران استکبار جهانی اعتراف می کنند که در دوران دفاع مقدس، قشون مهاجم را با همه‌ی توان تجهیز می کرده و کینه‌ی خود یا نظام اسلامی و ملت مؤمن و شجاع انقلابی ایران را با کمک همه جانبه به مهاجمان بعثی بروز می داده اند، رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) ناکامی دشمنان در مقابل جوانان فداکار در دفاع مقدس را این گونه به تصویر کشیده اند: «بازوی توانای ملت ایران یعنی جوانان و مردان فداکار و مؤمن و پشت سر آنان، خانواده ها و کسان شان دشمن را ناکام ساخت و ساز و برگ های امپراطوری های استکبار زا به سخره گرفت و نظام اسلامی و این ملت مقاومت، در جهان و تاریخ سرافراز شدند»(۰۴/۰۷/۱۳۸۱).

از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) قوی شدن جوانان در نقاط مختلف دنیا و به پاخاستن آنها و عزت و شکوه امت اسلامی و اسلام متأثر از ایثار و شهادت طلبی جوانان این مرز و بوم در دفاع مقدس است، «امروز مسلمانان در دنیا قوی شده اند و جوانان در نقاط مختلف دنیای اسلام به شوق اسلام به پا خاسته اند، چه کسی این کار را کرد؟ این عزت و شکوه و عظمت را چه کسی به اسلام داد؟ امروز چه کسی این حیثیت را برای امت عظیم اسلامی به وجود آورده است؟ همین جوانان شما، همین عزیز شما، با جان و با خون خود، این درسی است که شهدا به ما دادند، ما نباید این درس را هرگز فراموش کنیم و نمی کنیم.»(۳۰/۰۵/۱۳۷۰).

دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس، از دوران مهم و کم نظیر در تاریخ ایران اسلامی محسوب می شود. در واقع می توان گفت که دفاع مقدس، صحنه بروز افتخارات، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه ای و بین المللی است که جمهوری اسلامی ایران، همچون نگینی تابناک، تا همیشه، در تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان خواهد درخشید.

دفاع مقدس، دفاع مشروع و قانونی ملت سلحشور ایران اسلامی در جهت حفظ و اعتلای دین مبین اسلام و ارزش های آن، انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و حراست از تمامیت ارضی ایران اسلامی محسوب می شود.

ویژگی‌های منحصر به‌فرد جنگ هشت ساله تحمیلی، همچون رهبری حکیمانه و مدبرانه حضرت امام خمینی(ره) و نگاه اعتقادی رزمندگان به موضوع دفاع، ایثار و شهادت طلبی، سبب تمایز این جنگ، از دیگر جنگ ها در سطح منطقه و جهان به ویژه جنگ‌های دوران معاصر شده است.

پایداری ملت بصیر و انقلابی ایران اسلامی که برخاسته از روح ایمان و وحدت بود، در سایه هدایت های حکیمانه و مدبرانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی،‌ حضرت امام خمینی(ره) سبب احیای مکتب سازنده و نهضت بیداری اسلامی درجهان شد. در واقع می توان گفت که دفاع مقدس در زمینه های مختلف سیاسی، ‌نظامی، اجتماعی، فرهنگی و … توانست معادلات جهانی را بر هم زند.

شیوه رهبری و فرماندهی امام(ره) در دفاع مقدس یک روش الهی- دینی بود و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) “در هیچ جای دنیا نیروی نظامی ای سراغ نداشته و نداریم که تحت فرماندهی انسانی معنوی و الهی و عارف و دارای رقیق ترین احساسات بشری و در عین حال با قاطعیت و صلابتی که هیچ فرماندهی در دنیا از آن برخوردار نیست، به حراست و دفاع از ناموس و حیات شرافتمندانه ملت در برابر متجاوزان بپردازد.” امام خمینی(ره) به خوبی ماهیت جنگ را برای مردم و رزمندگان تبیین می فرمودند، ایشان با طرح موضوعاتی چون: “جنگ ما بین اسلام و کفر و جنگ بین حق و باطل است”، “جنگ ما جنگ عقیده است” و… فضای دفاع مقدس را از فضای ملی و سیاسی به فضای اعتقادی تبدیل نمود و حضور در جبهه ها و جنگ در مقابل دشمنان جنبه اعتقادی و جهاد فی سبیل ا.. پیدا کرد. بنابراین باید گفت که امام(ره) با شناخت درست صحنه نبرد نگرش و رفتار حکیمانه ناشی از فهم و درک عمیق دینی توانست با مردمی کردن جنگ، دفاع مقدس را شکل دهد و زمینه های پیروزی رزمندگان و ملت ایران را در دفاع مقدس فراهم سازد، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) این حقیقت را این گونه بیان کرده اند که: “در حقیقت فاتح این فتح الفتوح خود او (حضرت امام(ره)) بود، او بود که این انسان ها را ساخت”

نگاه و اندیشه امام خمینی(ره) به جنگ: “اعتقادی”، “غیر مقطعی”، “چند بعدی”، “تکلیف گرا”، “حکیمانه” بود و در عرصه جنگ به “دفاع از اسلام”، “ایجاد هسته های مقاومت در جهان”، “ایجاد حکومت بزرگ اسلامی و نشر اسلام در جهان” می اندیشید. و در این راستا امام(ره) همواره به جنگ از دریچه اعتقادی می نگریست و تجاوز رژیم بعثی به ایران اسلامی را صرفاً نظامی نمی دانست و آن را ۱- تجاوز از سوی استکبار می دید ۲- جنگ را همه جانبه و چند بعدی بر می شمرد. بر این اساس هم زمینه های پیروزی های ملت ایران در دفاع مقدس را فراهم نمود و هم آینده انقلاب را تضمین کرد زیرا، با مطرح نمودن اهدافی چون: ۱- دفاع از اسلام ۲- دفاع در ابعاد مختلف به ویژه در عرصه دفاع از مرزهای اعتقادی ۳- دفاع از مسلمانان ۴- دفاع از مظلومان و مستضعفان ۵- دفاع در برابر سلطه و استیلای بیگانگان ۶- دفاع از سرزمین های اسلامی ۷- دفاع از حق و عدال ۸- دفاع از منافع بین­المللی جهان اسلام و… افق دوردستی را نشانه گرفت که امروز ملت ایران و امت اسلامی با بهره مندی از این نگاه بلند در مقابل دشمنان مجهز هستند و در عرصه های گوناگون می توانند از آموزه های اسلام و انقلاب اسلامی محافظت نمایند.

در یک نگاه کلی می توان مؤلفه های اندیشه دفاعی امام خمینی(ره) را در سه عرصه ۱- ارزش ها ۲- ظرفیت های انسانی ۳- ظرفیت ها و توانمندی ها مورد توجه قرار داد که: “مردمی کردن دفاع”، “ارتقای روحیه و انگیزه”، “نهراسیدن از دشمن”، “تأکید بر حفظ وحدت و انسجام عمومی”، “تقویت بنیه دفاعی”، “خوداتکایی و خودکفایی”، “حفظ آمادگی دائمی”، “سازش ناپذیری در مقابل دشمن”، “نفی سلطه­گری و سلطه پذیری”، “حفظ استقلال” و… را در بر می گرفت.

در رابطه با جوانان و دفاع مقدس از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) اگرچه واقعیت ها و حقایق زیادی وجود دارد، اما برخی از این واقعیت ها و حقایق عبارتند از:

  1. دفاع مقدس عرصه و میدان درخشش جوانان این مرز و بوم بود.
  2. جوانان در دفاع مقدس مبتنی بر اراده الهی دفاع مقتدرانه و افتخارآمیزی در مقابل تهاجم همه جانبه دشمنان از خود به نمایش گذاشتند.
  3. ملت ایران به ویژه جوانان با نمایش چهره انقلابی خود در دفاع مقدس عرصه را بر دشمنان تنگ و به آنها تودهنی زدند.
  4. دفاع مقدس ضمن این که مظهر تجلی جهاد همه جانبه جوانان علیه دشمنان بود و می توان گفت که آنها (جوانان) شکل دهنده زیبایی های دفاع مقدس بوده اند، اما دفاع مقدس هم فرصتی برای بروز استعدادهای جوانان این مرز و بوم بود.
  5. دوران جنگ و دفاع مقدس برای جوانان یک انقلاب معنوی و حقیقی به وجود آورد.
  6. جبهه های جنگ و عرصه دفاع مقدس میدانی برای باز شدن چشمه های معرفت و بصیرت و نورانیت دردل های جوانان بود.
  7. دفاع مقدس نشان داد که عرصه جنگ باعث شد که جوانان مؤمن با بهره گیری از تربیت اسلامی اقدامی معجزه آسا کنند.
  8. جنگ تحمیلی و دفاع مقدس میدانی برای بازیابی عظمت جوانان، ساخته شدن مجاهدان نستوه، مردانی مدبر و متفکر بود.
  9. ساخته شدن جوانان در دفاع مقدس با ظرفیت ها و ویژه‌ای خاص، بزرگترین فتح جمهوری اسلامی، بلکه فتح الفتوح انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
  10. میدان دفاع مقدس عرصه ای برای شعله ور شدن روشنی جهاد، ایثار و شهادت بود که این مشعل نورانی ابرهای تیره نفاق، کفر و فساد را تحت الشعاع قرار داد.
  11. جوانان در دفاع مقدس با تقویت روح و جان و معنویت افزایی ضعف در مادیات را جبران کرده و دشمنان را شکست دادند.
  12. نظام جمهوری اسلامی، دولتمردان و… برای همیشه به جوانان و رفتار آنها در دفاع مقدس مدیون و بدهکار هستند.

در نگاهی گذرا می توان گفت دفاع مقدس به عنوان یکی از مهم ترین عوامل بروز و ظهور ارزش های اسلامی، از ماندگارترین و باافتخارترین دوران تاریخ ایران اسلامی محسوب می‌شود که با رشادت ها، جانفشانی ها و… نیروهای مؤمن، با بصیرت و… ایران اسلامی زمینه ساز عزت، اقتدار، امنیت و… روزافزون ایران اسلامی در سطح جهان و در واقع زمینه ساز الگودهی و الهام بخشی ایران در حوزه دفاع همه جانبه شد.

در دوران کنونی نیز با عنایت به تغییر رویکرد دشمن از جنگ سخت و نظامی به جنگ نرم افزاری و اندیشه ای، بر تمام دلسوزان انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و به ویژه علماء، نخبگان و صاحبنظران است تا ضمن تبیین و تشریح همه جانبه و دقیق ابعاد، اهمیت و… دفاع مقدس، حقانیت و عزت ایران اسلامی در دفاع از خود را بیش از پیش بر جهانیان به اثبات برسانند.

دکتر عباسعلی فرزندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست