شناسه خبر: 100703

لینک کوتاه صفحه

https://dmsonnat.ir/?p=100703

یادداشت
شب و روز نیمه شعبان از دیدگاه اهل سنت
شب نیمه شعبان برترین شب بعد از شب قدر است، که در کردستان به این شب، ‏شب برات می گویند و مردم معتقدند که برات انسان نو می شود به عبارتی سرنوشت او رقم می خورد و خداوند در این شب، نعمت‌های افزونِ خود را به بندگانش ارزانی می‌دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت از کردستان، ماموستا مرادی امام جمعه دیواندره در پاسخ به این سوال که آیا عبادت در شب نیمه شعبان و روزه گرفتن این روز بدعت است یا مشروع؟ در قالب یادداشتی آورده است.

عبادت در شب نیمه شعبان امری است مشروع و در مورد آن چندین حدیث صحیح وجود دارد ڪه در زیر به بخشی از آن ها اشاره می شود:

طبرانی و ابن حبان در ڪتاب صحیح خود از معاذ بن جبل رَضِیَ اللّهُ عَنْه روایت می ڪنند ڪه پیامبر ﷺ فرمودنــد:

خداوند در شب نیمه شعبان به احوال تمام بندگان نظر لطف می افڪند و غفران و بخشش او شامل همه آنان می شود جز مشرڪ و ستیزه جویی ڪه به خاطر دشمنی و ڪینه جماعت مسلمانان را ترڪ ڪرده است (حدیث صحیح است. نگاه: السلسله الصحیحه مختصره ۳ / ۱۳۵ حدیث ۱۱۴۴) .

ابن ماجه از ام المومنین عائشه رَضِیَ اللّهُ عَنْه روایت می ڪند ڪه عائشه گفت: شبی پیامبر ﷺ را در ڪنار خود نیافتم، به بیرون رفتم تا ڪه او را بیابم وی را در قبرستان بقیع دیدم در حالی ڪه سرش را به سوی آسمان بلند ڪرده بود. فرمودنــد:

ای عائشه آیا ترسیدی ڪه خداوند و رسولش چیزی را از تو دریغ دارند؟ گفتم: خیر، چنین تصوری ندارم. فقط گمان ڪردم ڪه به نزد برخی از زنانت رفته ای. بعد گفت: خداوند در نیمه شعبان به آسمان دنیا نظر لطف می اندازد و بسیاری از مردم را می بخشد، بیشتر از تعداد موی گوسفندان قبیله بنی ڪلب.(مسند امام احمد ۵۲ / ۴۸۲ و شعب الایمان بیهقی ۸ / ۳۴۵ و مصنف ابن ابی شیبه ۷ / ۱۳۹ و جمع الجوامع یا الجامع الکبیر اثر سیوطی ۱ / ۲۹۷۶ و سنن ترمذی ۳ / ۱۹۳ حدیث ۶۷۰، ترمذی در پایان این حدیث گوید ڪه بخاری آن را ضعیف دانسته است).

به این ترتیب روشن شد آن ڪه می گوید: در این باره حدیث صحیح وجود ندارد سخنش درست نیست زیرا نظر ڪسی ڪه حدیث شناس است حجت می باشد نه آن ڪه حدیث شناس نیست.

ابوبڪر رَضِیَ اللّهُ عَنْه فرمود ڪه رسول الله ﷺ فرمودنــد: خداوند متعال ﷻ در شب نیمه شعبان به دنیا نظر لطف می اندازد پس همه را می بخشد جز انسان عداوت پیشه و مشرڪ را (آلبانی گوید: این حدیث صحیح است. نگاه: ظلال الجنه ۱ / ۳۶۴ حدیث ۵۱۱).

روزه گرفتن در روز پانزدهم شعبان: در این مورد حدیثی هست ڪه سندش ضعیف است و آن روایتی است ڪه علی بن ابی طالب رضی الله عنه گوید ڪه رسول الله ﷺ فرمودنــد:

هرگاه نیمه شعبان فرا رسید در آن شب عبادت ڪنید و آن روز را روزه بگیرید به یقین خداوند از غروب آفتاب آن روز به دنیا نظر لطف می افڪند و می فرماید:آیا ڪسی هست طلب بخشش ڪند تا او را ببخشم؟ آیا ڪسی هست ڪه درخواست رزق و روزی ڪند تا به او عطا ڪنم؟ آیا بیماری هست ڪه درخواست شفا ڪند تا او را سلامتی بخشم؟ و دیگر مواردی مانند این ها…تا زمانی که سپیده طلوع می ڪند.

در میان راویان این حدیث، ابن ابی سبره است ڪه امام احمد و ابن معین درباره او گفته اند: ڪه حدیث جعل می ڪرده است اما متن آن با احادیث زیر تقویت می شود: با توجه به احادیث صحیحی ڪه گذشت، مشروعیت عبادت در آن شب ثابت شد.

اگرچه سند حدیثی ڪه مرتبط با گرفتن روزه در نیمه شعبان است ضعیف می باشد، اما چون پانزدهم شعبان جزو ایام البیض است اختلافی در مشروعیت روزه در این روز وجود ندارد (ایام البیض به روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه گفته می شود ڪه روزه در این ایام سنت است).

نیمه شعبان یڪی از روزهای شعبان است ڪه مشروعیت روزه در این ماه قطعی است چون بخاری از ام المومنین عائشه رَضِیَ اللّهُ عَنْها روایت ڪرده ڪه عائشه گفت: رسول الله ﷺ آن قدر به روزه داری ادامه می داد ڪه می گفتیم ڪه قصد دارد آن را ادامه دهد و گاه آنقدر روزه نمی گرفت ڪه می گفتیم قصد گرفتن روزه را ندارد. و من هرگز ندیدم ڪه پیامبر ﷺ روزه ماهی را ڪامل ڪند جز رمضان و ندیدم در ماهی بیشترین روزه را بگیرد جز در ماه شعبان (حدیث صحیح است/نگاه صحیح الترغیب و الترهیب ۱ / ۲۴

شب نیمه شعبان برترین شب بعد از شب قدر است، که در کردستان به این شب، ‏شب برات می گویند و مردم معتقدند که برات انسان نو می شود به عبارتی سرنوشت او رقم می خورد و خداوند در این شب، نعمت‌های افزونِ خود را به بندگانش ارزانی می‌دارد.

اهل سنت شب برات را آغازی برای آمادگی مسلمین برای ورود به ماه مبارک رمضان می‌دانند و به همین مناسبت قبل از نیمه شعبان خانه‌ها و کسب و کار خود را تمیز و غبار روبی می‌کنند
اهل سنت در شب نبمه شعبان (شب برات) حد فاصل نماز مغرب تا نماز عشاء که حدود یک ساعت و ربع است به عبادت می پردازند.

بر اساس باورها و اعتقادات بزرگان دین و احادیث حضرت محمد (ص) در شب برات سه مورد در زندگی انسانها تعیین می شود، تعیین طول عمر انسان، تعیین میزان رزق و روزی و مقدرات و اتفاق های سرنوشت ساز زندگی انسانها تا سال آینده سه مورد مهمی هستند که همگی در شب برات رقم می خوردند.

قرائت سه بار سوره مبارکه یاسین با سه نیت افزایش عمر با عزت و پربرکت، دوری از مقدرات ناگوار و بلایا و افزایش رزق و روزی حلال را یکی از برنامه های معنوی این شب از سوی مسلمانان اهل سنت کردستان خواند.

فهرست