شورای روحانیت پاوه حدنصاب زکات و میزان زکات فطر و فدیه را برای سال ٩٨ تعیین کرد
شورای روحانیت پاوه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن رعایت اوضاع‌واحوال، میزان زکات فطر و فدیه و حدنصاب مال زکوی را برای سال 1398 تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه، روز چهارشنبه (٢۵ اردیبهشت ٩٨) شورای روحانیت شهرستان پاوه به‌منظور تعیین حد نصاب زکات، زکات فطر و فدیه روزه با حضور حاج ماموستا قادری امام‌جمعه پاوه و اعضای شورای روحانیت تشکیل جلسه داد.

در این جلسه بعداز بحث و بررسی و تبادل‌نظر و با توجه به اوضاع روز و پس از بررسی و مشورت با علمای شهرستان‌های هم‌جوار، تصمیماتی اتخاذ و مصوب گردید عین موارد موردتوافق طی اطلاعیه‌ای جهت آگاهی عموم منتشر ­گردد.

اطلاعیه منتشره توسط شورای روحانیت پاوه به شرح ذیل است:

 

بسمه‌تعـــالی

الحمدلله والصلاه والسَّلام عَلیٰ رَسوُلِ‌الله وَ عَلیٰ آلِهِ وَ صَحْبِهِ وَ مَنْ والٰاه

 

«اطلاعیــــــه»

قال الله تعالی: وَأَقِیمُوا الصَّلَاهَ وَآتُوا الزَّکَاهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ   آیۀ ۵۶ سورۀ نور

نماز را برپا دارید، زکات اموالتان را بپردازید و به دستورات پیامبرتان عمل کنید . امید است مورد رحمت حق قرار گیرید.

 

به تاریخ ۲۵/۰۲/۱۳۹۸ با حضور امام ‌جمعۀ پاوه و اعضای شورای روحانیت شهرستان پاوه جلسه­ای سه ساعته به‌منظور تعیین مقدار زکات فطر (سرفطره)، حدنصاب زکات پول (مال) و میزان فدیه (کفارۀ روزه) و بررسی اوضاع روزه و احیای شبهای رمضان در شهرستان پاوه، منعقد گردید.

بعد از استماع گزارش همۀ اعضاء که حمداًلله امیدوار کننده بود، تصمیماتی به جهت سپری کردن هرچه بهتر ایام و لیالی باقیماندۀ ماه مبارک رمضان اتخاذ و در نهایت پس از بحث و بررسی و مشـــورت با علمـــای شهرستـــان‌های هم‌جوار با رعایت اصحّ اقوال در فقــه امام شافعی (رحمه‌الله علیه) مطالب ذیل به‌عنوان نتیجه و مصوبۀ جلسۀ شورا اعلام تا به یاری خداوند متعال در رمضان ۱۳۹۸ ه.ش موردتوجه اهل ایمان قرار گیــرد:

۱- زکات فطر یا سر فطره برای هر نفر حداقل ۷۰۰۰ (هفت هزار) تومان در نظر گرفته شد اما کسانی که تمکّن مالی زیادتری دارند و یا بیشتر از برنج استفاده و یا وضعیت مالی آنها مناسب­تر است، با توجه به اوضاع معیشتی جامعه، می‌توانند مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

۲- فدیه یا کفارۀ روزه برای افراد مریض و عاجز هرروز حداقل ۳۰۰۰ (سه هزار) تومان در نظر گرفته شد. طبیعی است کسانی که تمکّن مالی بیشتری دارند، می­توانند مبلغ بیشتری پرداخت نمایند و همچنین کسانیکه توان پرداخت روزانه سه هزارتومان را نداشته باشند،  ازنظر شرع اسلام معاف از پرداخت­اند.

۳-حدنصاب زکات مال به‌حساب طلا، با توجه به قیمت و نرخ طلای ۱۸ عیار در این ایام مبلغ ۰۰۰ ، ۰۰۰ ، ۴۵ (چهل و پنج میلیون) تومـــان می­باشد.

توضیح: مسلمانانی که پول نقــــــد یا جنس و مال و ثروت دیگــــری – البته بدون بدهی – داشته باشند و قیمت آن به چهل و پنج (۴۵) میلیون تومان برسد و یک سال از وجود آن گذشته باشد، ازنظر فقه و شریعت اسلام غنی محسوب و مکلف به پرداخت زکات هستند و باید زکات مالشان را به فقرا و مستحقین واجد شرایط پرداخت نمایند.

۴- حدنصاب زکات مال به‌حساب نقره با توجه به قیمت و نرخ آن در این ایام (۰۰۰ ، ۰۰۰ ، ۸) هشت میلیـــــون تومان است.

توضیح: اشخاصی که ثروت خالص آنها به هشت میلیون تومان برسد، غنی محســــــوب و باید زکات مالشان را پرداخت نماینـــــــد. لازم به ذکر اســــت اهل ایمـــان و متدیّنین اگر حد نصاب را نقره قرار دهند، به نفع فقراست و خدا و رسول را خوشحال کرده اند.

مقــدار زکات مال که به ۴۵ میلیـــون تومان برسد، باید برای هر ده میلیون تومان، ۲۵۰ هزار تومان و برای هر چهل میلیون تومان، یک میلیون تومان و به ازای هر یکصد میلیون تومان، دو میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت نماید.

۵-زکات یک تکلیف و یکی از ارکان دین است و به فرمودۀ رسول خدا (صلی‌الله علیه و سلم) زکات نقص مال نیست. قال رسول الله (ص) : «مَا نَقَصَتْ صَدَقَهٌ مِنْ مَالٍ» (زکات، ثروت و مال مؤمن را نقص و کسر نمی­کند، بلکه آن را اضافه و برکت آن بیشتر می­ شود.)

 

رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ وتُبْ عَلَیْنَا إِنَّکَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ

شورای روحانیت شهرستان پاوه

٢۵ / ٢ / ٩٨ – رمضان‌المبارک ۱۴۴۰ ه.ق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست