معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی:
شیعه و سنی در کلیات مسائل مهدویت با هم توافق دارند/ ۵۰ کتاب معتبر اهل سنت در باره امام زمان(عج) به رشته تحریر درآمده است
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: مهدویت قبل از این که یک عقیده «شیعی» باشد، یک عقیده ی اسلامی ثابت و خالص است و این موضوع، از جمله مشترکاتی است که موجب وحدت و اتحاد بین اهل تسنن و تشیع است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت به نقل از خبرگزاری تقریب، در آستانه نیمه شعبان و ولادت با سعادت امام عصر(عج) محمدرضا باقری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی یادداشتی پیرامون «اندیشه مهدویت در دیدگاه اهل سنت» در اختیار خبرگزاری تقریب قرار داده است که در ادامه می‌آید:

مسأله مهدویت و عقیده به ظهور حضرت مهدی -علیه السلام- در اسلام، مسأله ای اصیل و ریشه دار است و اختصاص به «تشیّع» ندارد و قبل از این که یک عقیده ی «شیعی» باشد، یک عقیده ی اسلامی ثابت و خالص است که مدت چهارده قرن از عمر آن می گذرد و در طول این مدت، پیوسته مورد اتفاق و اجماع عموم مسلمانان بوده و علما، دانشمندان و نویسندگان – از شیعه و سنّی – در این باره کتابها، مقاله ها و رساله ها نوشته اند؛ تا آنجا که فقط از علمای اهل تسنن، پنجاه جلد کتاب معتبر مستقل درباره ی وجود مقدّس حضرت مهدی(ع) به رشته ی تحریر آمده است.

هم مذهب تشیع و هم تمام مذاهب اسلامى‏ به اینکه شخصی به عنوان منجی عالم بشریت ظهور می کند و گستره گیتی را پر از عدل و داد خواهد کرد، ایمان و اعتقاد دارند و  اصل ظهور منجى عدالت گستر در جهان، اختصاص به تشیع ندارد.

مباحث مربوط به مهدویت در اسلام، هم در منابع اهل سنت و هم در منابع تشیع آمده است و هر چند در مواردى با هم اختلاف دارند، اما در کلیات مسائل مهدویت با هم توافق و هماهنگى دارند.

راویان و مصنفان زیادی از اهل سنت، روایاتی در مورد مهدویت نقل و در کتابهای جوامع حدیثى و یا کتابی مستقل گردآورى کرده ‏اند، مانند: ابى داوود، ابن ماجه، ترمذى، بخارى، مسلم، نسائى، و دیگر بزرگان اهل سنت؛  اکثر این راویان و مصنفان به  ویژگی ها و خصوصیات آن حضرت اشاره کرده اند.

در کتابهای عمومی و جوامع حدیثی اهل سنت که به موضوع خاصى اختصاص ندارند  به مسئله مهدویت پرداخته شده و بخشى را به ذکر احادیث حضرت مهدى‏علیه السلام اختصاص داده اند و آنها را ذکر کرده‏‌اند؛ در کتابهاى حدیثى هم  که ویژه امام مهدى‏علیه السلام نوشته شده، به بیان احادیثى که مربوط به حضرت امام مهدى‏علیه السلام مى‏باشد، پرداخته‏اند؛ غالب روایات مطرح شده، مورد قبول و پذیرش آنهاست و سند آنها را صحیح و یا قطعى می ‏دانند.

علیرغم وجود اختلافی اندک در بین دو دیدگاه شیعه و اهل سنت در مورد مهدویت اشتراکات زیادی وجود دارد به عنوان نمونه:

شباهت مهدى‏ علیه السلام به پیامبرصلى الله علیه وآله؛ چنان که رسول اکرم‏صلى الله علیه وآله فرمود: «اَلْقَائِمُ مِنْ وُلْدِى… شَمَائِلُهُ شَمَائِلى؛  قائم از فرزندان من است… شمائل او همانند شمائل من است.» الکامل فى التاریخ، خطیب بغدادى، بیروت دار الکتب العلمیه، چاپ اوّل، ج ۹، ص ۴۷۱، شماره ۱۵۰۱؛ ر. ک: کمال الدین، ج ۲، ص ۴۱۵، ح ۶٫

چهره نورانى، که پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله فرمود: «اَلْمَهْدِىُّ مِنْ وُلْدِى… کَاَنَّ وَجْهَهُ کَوْکَبٌ دُرِّىٌّ؛  مهدى از فرزندان من مى‏باشد… چهره‏اش همانند ستاره‏اى درخشان است.» فرائد السمطین، ج ۲، ص ۳۱۴، ح ۵۶۵؛ البیان فى اخبار صاحب الزمان، باب ۷، ح ۵۰؛ کمال الدین، ج ۲، ص ۴۶۹، ح ۲۳٫

فراگیر شدن ظلم و ستم: ترمذى از رسول خداصلى الله علیه وآله نقل مى‏کند که «لَا تَذْهَبُ الدُّنْیَا حَتَّى یَمْلِکَ رَجَلٌ مِنْ اَهْلِ بَیْتِى یُوَاطِى اِسْمُهُ اِسْمِى؛ (۱۹) دنیا به پایان نخواهد آمد تا آنکه مردى از اهل بیت من که هم نام من است، حکمران شود.» سنن ترمذى، ح ۲۲۳۰؛ الکافى، ج ۱، ص ۳۹۸، ح ۲٫

باور به مهدویت از ابتدای تدوین کتب تفسیری اهل سنت، به عنوان عقیده ای پذیرفته شده وانکارناپذیر مطرح بوده است، اهل تسنن به تواتر اخبار و روایات مهدویت اعتقاد دارند، یعنی سندش توسط افراد بسیاری نقل شده و امکان رد و انکار وجود ندارد.

احادیث مهدویت آنقدر گسترده و متواتر است که در زوایای مختلف و گوناگون در کتابهای مهم اهل تسنن به طور کامل و دقیق منعکس شده است و این خود، سبب اعتقاد تمامی فرق اسلامی به ظهور حضرت مهدی(عج) و قیام جهانی ایشان گشته است، چنانچه ابن ابی الحدید معتزلی می گوید: «تمامی فرقه های مسلمانان اتفاق دارند که دنیا و تکلیف به پایان نمی رسد، مگر این که مهدی(ع) ظهور نماید»(شرح نهج البلاغه، ج ۱۰، ص ۹۶٫) و نیز سفارینی حنبلی می نویسد: «ایمان به خروج مهدوی واجب است، همان گونه که نزد اهل علم، تقریر یافته و در عقاید اهل سنّت تدوین شده است.(-الاذاعه، ص ۱۴۶) و احمد امین مصری، از دانشمندان معاصر اهل سنت، می گوید: «اهل سنت به مهدی و مسأله ی مهدویت یقیناً ایمان دارند».(المهدی المنتظر والعقل، ص ۵۹٫)

موضوع مهدویت از جمله مشترکاتی است که موجب وحدت و اتحاد بین اهل تسنن و تشیع است و  با تاکید بر مباحث مشترک، می توان وحدت میان مسلمانان را بیشتر تقویت کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست