شناسه خبر: 60407

لینک کوتاه صفحه

https://dmsonnat.ir/?p=60407

امام جمعه و مدير مدرسه علميه اهل سنت احمديه تربت جام:
عالمان مسلمان واسطه میان معارف دین و مردم هستند
مولوي شرف الدين جامي الاحمدي گفت: عالمان مسلمان به واقع چراغهای هدایت و روشنگری و رهبران معنوی جامعه و نقطه اتصال آنان به منابع فیض الهی و قرآن کریم و رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام و اولياء الله مي باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور از خراسان، مولوی شرف الدین جامی الاحمدی امام جمعه و مدیر مدرسه علمیه اهل سنت احمدیه تربت جام همزمان با سالروز شهادت شهید آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم در مقاله ای به بیان ویژگیهای علم وعالم از نگاه اسلام و معارف اسلامی پرداخت.

 

در این مقاله آمده است:

تعالیم عالیه اسلامی به واسطه وجود علماء نشر داده می‌شود و مردم به واسطه علمای مسلمان می توانند از سرچشمه زلال علوم اسلامی بنوشند و برخوردار شوند و به همین دلیل جایگاه عالم مسلمان در انتقال و گسترش و رساندن علوم اسلامی همچون قرآن شریف  و احادیث و روایات به مردم بسیار مهم و غیرقابل انکار است و بدون وجود عالم مفسر و مبلغ و … به راستی چگونه می توان از قرآن کریم و دیگر علوم اسلامی بهره کافی برد. به همین علت است که عالمان مسلمان به واقع چراغهای هدایت و روشنگری و رهبران معنوی جامعه و نقطه اتصال آنان به منابع فیض الهی و قرآن کریم و رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام و اولیاء الله می باشند.

 

ویژگی عالم واقعی در آیات و روایات

عالم حقیقی و ربانی در جهان اسلام می بایست از هر لحاظ در علم و عمل الگو و نمونه باشد و در آیات فراوانی به این ویژگی یک عالم حقیقی مسلمان اشاره شده است. از جمله به عنوان نمونه طبق آیه ۵۴ سوره حج عالم واقعی قدرت تشخیص حق از باطل را دارد و به حقانیت قرآن و هدایت گری آن آگاهی و ایمان داشته و علمشان مایه خضوع قلبی آنان شود. نیز بر اساس آیه ۴۳ سوره عنکبوت اهل تفکر و تعقلند و دقایق و ریزه‌کاری‌های مثال های قرآنی را درک می کنند. همچنین طبق آیه ۸۰ سوره قصص است توجه آنها در زندگی به خدا و کارهای پسندیده و اجر و پاداش اخروی است و زرق و برق های دنیا دلشان را خیره نمی‌کند و دچار حسرت نمی سازد و اینکه عالمان حقیقی خوف از خدا دارند و دهها ویژگی دیگر از علمای حقیقی که در قرآن کریم آمده است. به همین جایگاه خاص علما در احادیث و روایات نیز بسیار پرداخته شده است از جمله قول رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: «زیارت کردن علما نزد خدا محبوب‌تر است از هفتاد حج عمره مقبول» و «خداوند هفتاد درجه مقام زائر علما را بالا می‌برند و رحمتش را بر او نازل می‌کند».[عده الداعی] و یا از قول حضرت علی(علیه السلام) «کسی که به عالمی احترام نماید به خدا احترام نموده است». یا روایت مشهور «نظر به سیمای عالم عبادت است» و یا روایت مشهور که پیامبر می فرمایند، «کسی که به دیدن علما برود گویا به دیدن من آمده است» [میزان الحکم] مست ها روایت و حدیث دیگر که همگی دال بر جایگاه رفیع عالم در تعالیم اسلامی می باشد.

 

وظایف معلم و متعلم

معلم می بایست علاوه بر آنکه برای متعلم خود یک آموزش دهنده علمی و درسی و آشنا کننده اش با حیطه علمی مورد نظر باشد از جهت وظیفه انسانی و اسلامی خود می‌بایست برای متعلم یک الگوی اخلاقی و تربیتی به تمام معنا باشد و هرگونه رفتارش و برخوردش با متعلم حتی در نشست و برخاست و صحبت و سوال و نگاه کردن و پرسیدن و غیره حقیقتاً جنبه الهی و الگویی داشته باشد همانگونه که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به عنوان یک معلم چنین بودند و در همه رفتار و سیره اش به تعبیر قرآن کریم یک اسوه حسنه بودند. متعلم نیز در نقطه مقابل می بایست ارزش و جایگاه واقعی معلمش را بداند و بفهمد و ضمن یادگیری مطالب علمی از هیچگونه احترام در حق معلمش فروگذار نکند و همواره در مقابل با احترام و دو زانو نشسته و صدایش را بلند نکند و با احترام پرسش کند و در زندگی و حتی پس از فوت معلمش از وی با احترام یاد کند، همانگونه که شریف رضی به احترام معلم دوران کودکی اش سوار بر اسب از کنار قبرستانی که آن معلم مدفون بود عبور نمی‌کرد و قبل از قبرستان پیاده می‌شد و پس از آن سوار می شد.

 

نقش و جایگاه معلم در پیشرفت جامعه اسلامی

بدون شک بزرگترین و مهمترین نقش را در پیشرفت هر جامعه ای به ویژه جامعه اسلامی معلمین بر عهده دارند و تاریخ اسلام نشان داده است که هرگاه در جامعه اسلامی و ایرانی توجه و احترام و حمایت از معلمان و اساتید توسط دولت‌ها و مردم بیشتر بوده است نتیجه آن رشد و اعتلای فرهنگی و علمی جامعه بوده و بر عکس نزول و کاهش پیشرفت در جامعه اسلامی قطعاً حاصل بی توجهی به جایگاه معلم می باشد و این یک امر بدیهی تاریخی است که برای اثبات آن در قرون مختلف اسلامی نمونه های فراوانی وجود دارد که ذکر آن موجب اطاله کلام است.

 

موانع موجود در راه کسب علم

کسب علم خودش یک فضیلت است و در آیات و احادیث به آن دستور داده شده و هنوز فریاد رسای رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در گوش مسلمین است که علم را حتی در چین یعنی در دورترین نقطه عالم بجویید و یا علم راز حتی از کافر فرا بگیرید ولی متاسفانه در قرون اخیر موانع و چالش هایی بر سر راه کسب علم پدید آمده است که به طور خلاصه می توان به مواردی همچون رفاه طلبی و استفاده از لذایذ ظاهری زندگی توسط اکثر افراد و نیز تغییر نگاه جامعه نسبت به جایگاه کسانی که طالب علم اند در مقایسه با افرادی که به ثروت و مکنت دست می‌یابند و همچنین رفاه بیشتر ظاهری کسانی که به جای علم جویی به دنبال کسب ثروت و قدرت از هر طریقی می روند و نیز کم شدن روحیه میل به تحقیق و پژوهش و درک لذت معنوی علم در بین جوانان و دانشجویان و طلاب بسیاری مسائل از این قبیل می باشد شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی جوامع نیز از موانع موجود در راه کسب علم است و این مقوله و آسیب‌شناسی آن بسیار مفصل است و تحقیقی جامع را می طلبد.

 

نقش و جایگاه عالم دینی در بیانیه گام دوم انقلاب

در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری که در حکم نظام نامه و خط مشی انقلاب اسلامی به عنوان نمونه درخشان حکومت اسلامی به شمار می‌رود نیز از سوی ایشان به این موضوع توجه شده و آنجا که در فراز معنویت و اخلاق در این بیانیه می فرمایند، ” اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند…” که مشخص است منظور ایشان در تحلیل این مطلب استفاده از نقش و نفوذ علمای مسلمان به عنوان رهبران معنوی جامعه در حفظ کمالات انسانی و معنوی و هدایت مردم به سوی معنویت و دوری از فریب توسط شیطان و شیطان صفتان است و همین جاست که در تحلیل این مدعا و فرمایش رهبری می‌توان گفت این عالمان دینی به عنوان سدی در برابر معنویت های نوپدید و کاذب مطرح هستند زیرا انسان ها را به خدا توجه می‌دهند و به جز این در جای جای این بیانیه نیز می توان توجه به علما و معنویت و نقش آنان را مشاهده کرد و علما سنگربانان معنویت انسانی و دینی جامعه هستند.

 

درباره شهید مرتضی مطهری

شهید مطهری که ایام روز و هفته معلم یادگار مبارک از ایشان است به واقع نمونه و مظهری از یک عالم معلم بود که علاوه بر احاطه علمی در احترام به معلمینش همچون امام راحل و مرحوم آیت الله طباطبایی نمونه یک متعلم بود و نیز شاگردانش نیز از جایگاهی رفیع و ارجمند برخوردار بود و با تالیفات علمی و مبارزات و شهادتش مفهوم واقعی یک معلم را معنا کرد و در عمل به آرمان‌ها و ارزش‌های معلمی تا آخر عمرش پایدار ماند و به راستی می تواند نمونه ای برای هم علما و هم معلمان جامعه ما پس از خود و در حال حاضر و آینده باشد و جالب آن است که نسبت به وحدت و همبستگی مذهبی و دینی جوامع اسلام و ایران و نیز دلسوزی و احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت جامعه اسلامی همچون فلسطین و حفظ روحیه ایمانی نسل جوان و مواردی از این قبیل از جایگاهی که نظیر برخوردار بود و مواضعی بسیار روشن و عالمانه و مترقیانه داشت و صدای مبارکش همیشه در گوش ماست که «به والله آنچه که دل پیغمبر اسلام را خون کرده است مسئله فلسطین است..»

 

مدیر حوزه علمیه احمدیه و امام جمعه اهل سنت تربت جام

شرف الدین جامعه احمدی

فهرست