شناسه خبر: 23561

لینک کوتاه صفحه

https://dmsonnat.ir/?p=23561

خطیب جمعه اهل سنت روستای باغ بالا جزیره قشم:
 مقام شفاعت، باطل کننده قانون عمل و جزاء نیست
شیخ هارون خورسند در خطبه های نماز جمعه با بیان اینکه هر فردى بر اساس ایمان و عمل صالح یا بر اساس کفر و اعمال زشتى که در دنیا داشته، محاکمه مى‏شود، گفت: شفاعت مبطل قانون عمل و جزاء نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شواری برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت از هرمزگان، شیخ هارون خورسند خطیب جمعه اهل سنت روستای روستای باغ بالا جزیره قشم، در خطبه های نماز جمعه، نوزدهم مهر ماه، با اشاره به معانی لغوی شفاعت با توجه به آیات قرآن کریم، اظهار داشت: شفاعت در اصطلاح به معنی دعا و استغفار و طلب خیر برای دیگری است.

خطیب جمعه اهل سنت بیان کرد: شفاعت را از آن جهت شفاعت گویند که شفیع خواهش خویش را با ایمان و عمل ناقص طرف منضمّ کرده و هر دو مجموعاً نزد خدا اثر می‌کنند.

وی افزود: با توجه به آیاتی از قرآن که در مورد شفاعت وارد شده اند، در روز قیامت شفاعت به چهار شرط انجام می‌گیرد.

شیخ خرسند با بیان آیه ۲۵۵ سوره بقره « مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ؛ کیست آن که در پیشگاه خدا میانجی­گری کند مگر با اجازه او ؟»  خاطر نشان کرد: اجازه پروردگار به شفیع از شروط شفاعت است.

خطیب جمعه اهل سنت با اشاره به آیه ۱۰۹ سوره طه « یَوْمَئِذٍ لَّا تَنفَعُ الشَّفَاعَهُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَرَضِیَ لَهُ قَوْلاً؛ در آن روز شفاعت (هیچ کسی) سودی نمی‌بخشد، مگر شفاعت کسی که خداوند مهربان به او اجازه دهد و گفتارش را بپسندد»، پسندیده بودن امر در منظر خدا را از دیگر شروط شفاعت برشمرد.

وی رضایت پروردگار را از دیگر شروط شفاعت دانست و در این راستا به آیه « لَا یَمْلِکُونَ الشَّفَاعَهَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْداً؛ در آن روز ، چه بندگان متّقی و چه بندگان مجرم مؤمن و غیر مؤمن، هیچ یک از آنان نمی‌توانند شفاعت بکنند ، مگر آن کسی که با خداوند مهربان عهد و پیمان دارد» استناد کرد.

خطیب جمعه اهل سنت روستای باغ بالا، با بیان آیه ۴۴ سوره مریم، «قُل لِّلَّهِ الشَّفَاعَهُجَمِیعاًلَّهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ؛  ‏بگو: هرگونه میانجیگری ازآن خدا است، مالکیّت و حاکمیّت آسمانها و زمین از آن خدا است سپس به سوی خدا برگردانده می‌شوید» ابراز کرد: شفاعت مخصوص خداوند بوده و مالک اصلی شفاعت خداوند متعال است.

وی با بیان اینکه هر فردى بر اساس ایمان و عمل صالح یا بر اساس کفر و اعمال زشتى که در دنیا داشته است، محاکمه مى‏شود، تاکید کرد: شفاعت مبطل قانون عمل و جزاء نیست.

شیخ خرسند در پایان یاد آورد شد: شفاعت کنندگان هم به وسیله ی عمل صالح، تلاش و کوشش،  شب بیداری و بذل جان در راه خدا به مقام رفیع شفیع بودن رسیده اند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست