هیچ اجماعی در میان علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت وجود ندارد
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد که علما به صورت متعدد در طول تاریخ تأکید دارند که اهل سنت کفر باطنی نداشته و می توانند اهل بهشت باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت به نقل از (ادیان نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در مورد اظهارات برخی راجع به «اجماع علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت» گفت: این که کسی بگوید به اجماع علمای شیعه در طول تاریخ، اهل سنت به لحاظ کفر باطنی کافر محسوب می شوند، درست نیست، زیرا شواهد بسیار زیادی وجود دارد که این موضوع را نقض می کند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) یکی از کسانی هستند که به صراحت در این زمینه مطالب واضحی دارد، اظهار داشت: ایشان در جلد سوم کتاب تقریرات فلسفه و در مبحث نفس می فرماید اکثر انسان هایی که در کشورهای متمدن زندگی می کنند، علیرغم اینکه اخبار به گوششان می رسد، به جهنم نمی روند، یعنی ایشان اکثر انسان هایی که در طول تاریخ زندگی می کنند را جاهل قاصر می دانند و می گویند جاهل قاصر به جهنم نمی رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه عالم دیگری که در عصر حاضر به این مسأله ورود کرده، استاد شهید مطهری است، عنوان کرد: ایشان هم در کتاب عدل الهی و هم در کتاب حق و باطلش جمله ای دارد مبنی بر اینکه «قسم به جانم که ۷۰ درصد کشیشان مسیحی هم به بهشت می روند»، یعنی ایشان معتقد است کشیشان که اساساً دینشان اسلام نیست بخاطر این که از سر ایمان از کودکی وارد کلیسا می شوند و بر اساس دین مسیحیت زندگی کرده و زندگی پاکی هم دارند، به بهشت می روند، چون جاهل قاصر بوده و می پندارد آنچه را که پذیرفته حق بوده و غیر از آن تفکر حق نیست، از این رو می توان گفت اگر کشیش مسیحی که مسلمان نیست اهل بهشت است، مسلمانان به طریق اولی می تواند اهل بهشت باشد.

هیچ اجماعی در میان علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه هیچ اجماعی در میان علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت وجود ندارد، تأکید کرد: علما به صورت متعدد در طول تاریخ تأکید دارند که اهل سنت کفر باطنی نداشته و می توانند اهل بهشت باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در این زمینه می توان به کتاب «کشف المراد» اشاره کرد؛ شارح این کتاب علامه حلی است که ذیل یکی از عبارت های این کتاب در آخرین بخش امامت و در ارتباط با «مخالفان»، یعنی کسانی که ولایت امیرمؤمنان(ع) و اهل بیت(ع) را نپذیرفته اند، می نویسد بر اساس نظر علما، این افراد یا به جهنم می روند یا به اندازه گناهشان به جهنم می روند و بعد از آن به بهشت می روند، زیرا عاری از کفری هستند که موجب خلود در جهنم می شوند.

علمای شیعه ناصبی ها را کافر می دانند

حجت الاسلام فرمانیان با بیان اینکه علمای شیعه ناصبی ها را کافر می دانند، تصریح کرد: علمایی همچون مقدس اردبیلی و رهبر معظم انقلاب غیبت اهل سنت را مجاز نمی دانند، زیرا قائل هستند غیبت مؤمن مجاز نیست و اهل سنت نیز مؤمن هستند؛ تعریف علمای شیعه از ایمان نیز همینگونه بر اساس فرموده شیخ مفید و سید مرتضی «اقرار به لسان و تصدیق به قلب» نسبت به توحید و نبوت است، بنابراین همه اهل سنت مؤمن هستند و کافر محسوب نمی شوند؛ از سویی دیگر عموم اهل سنت محبت اهل بیت(ع) را نیز در قلب دارند

فهرست