وبینار «امام حسین و نهضت عاشورا در اندیشه مسیحیت» برگزار شد
رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در لبنان با همکاری مرکز بین المللی عاشورا نشستی وبيناری با عنوان «امام حسين و نهضت عاشورا از نگاه انديشمندان مسيحی» را با حضور حجت الاسلام و المسلمین اختری، دكتر خامه يار رايزن فرهنگی كشورمان و جمعی از انديشمندان، فرهيختگان و ادبای مسيحی برگزار کرد.

به گزارش بخش بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در این نشست ابتدا دکتر “عباس خامه یار” رایزن فرهنگی کشورمان با تأکید بر این که این ایام به تمام آزادگان اختصاص دارد گفت: انقلاب امام حسین درسی جهانی و فراتر از مرزهای طایفه ای و مذهبی است چرا که هدف از نهضت عاشورا، وجود انسان و رساندن او به سعادت و بهشت است.

خامه یار در ادامه به داستان وهب و رؤیای صادقه او و نحوه حضور امام حسین در اقامتگاه این جوان مسیحی اشاره کرد و گفت: هنگامی که امام حسین بپا خواست، آزادگان جهان نیز به همراهش بپا خواستند و نمونه اش همان جوان مسیحی است که امام به خیمه او رفت و با مادرش سخن گفت و به او یاد آور شد که خوابی را که وهب دیده یک رؤیای صادقه است و حضرت در انتظار یاری اوست.

رایزن فرهنگی کشورمان در پایان به این نکته اشاره کرد که در طول تاریخ داستان سیدالشهدا با آزادگان بسیار است و چنین جایگاهی برای امام حسین نزد غیر مسلمانان عجیب نبوده و این امر ناشی از ارتباط دو اندیشه اسلامی و مسیحی و اتصال این دو به یکدیگر است. لذا امام حسین بالاترین شهادت را در طول تاریخ بشریت به ظهور رساند و بالاترین حد از قهرمانی را با مصیبتش نشان داد.

سپس “حجت الاسلام و المسلمین اختری” رئیس مؤسسه بین المللی عاشورا ضمن تسلیت به مناسبت این ایام و خوشامدگویی به میهمانان این نشست گفت: هدف از این نشست مطالعه تأثیر حادثه عاشورا در هدایت انسان و انسانیت در تمام دوران ها و مکان ها و تبیین رابطه عاشورا با مسائل مرتبط با بشریت در جهان کنونی است. ما بر این باوریم که مسئله امام حسین در حقیقت تحقق تمام آرزوهای انسان های شریف و محرومین جهان بوده و این واقعه دردناک، در راه خدا و انسانیت اتفاق افتاد تا انسان به کرامت، شرافت و حقوق خود دست یابد.

وی در ادامه به بیان ویژگی های تأسی کنندگان به امام حسین و دوستداران آن حضرت پرداخت و گفت: این چنین افراد هرگز در برابر ستمگران سر تسلیم فرود نخواهند آورد و ذلت و پستی را در برابر متکبران و زورگویان بر نمی تابند و شعارشان همیشه در طول تاریخ: “هیهات من الذله” بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین اختری در ادامه به نقطه اشتراک میان مسلمانان و مسیحیان در خصوص عاشورا اشاره کرد و گفت: همه بر این امر اعتراف دارند که نهضت امام حسین بر ضد ظلم و سرکشی بوده و عظمت و مظلومیت امام بر کسی پوشیده نیست.

وی در پایان با اشاره به نام برخی از شخصیت های بارز مسیحی که درباره امام حسین سخنان ماندگاری از خود بر جای گذاشته اند گفت: چارلز دیکتون، پولس سلامه، جرج جرداق و شخصیت های دیگر همگی بر جایگاه رهبری امام حسین و عظمت او در راه آزادی انسان از دست مستکبران تأکید کرده اند و امیدواریم میهمانان امروز این نشست الگوهای برجسته ای از شخصیت و اندیشه های امام حسین ارائه نمایند.

در ادامه شاعر مسیحی “الیاس هاشم” بود که امام حسین علیه السلام را محدود به گروهی از مردم ندانست و گفت: ایشان الگویی برای تمامی حق طلبانی است که که از حقشان در برابر غاصبان نمی گذرند. امام حسین مکتب ایمان، بخشندگی و سیره و روش قهرمانان است که با خونشان از سرزمینشان دفاع می کنند.

وی در پایان سخنانش سیدالشهدا را اندیشه مقاومت موجود در درون انسان معرفی کرده و گفت: انسان باید این اندیشه را بیدار و احیا کند تا در برابر تمام ستمگران بتواند بایستد چرا که امام حسین کتاب انسانیت تمام ادیان و جوامع است.

سپس در ادامه کشیش “عبدو رعد” رئیس جمعیت مردم برای مردم از لبنان به نقش اندیشمندان مسیحی در گسترش تفاهم و همبستگی میان طرفداران ادیان در مقابله با ظلم گفت: ما در حال حاضر در برابر یک فضای عاشورایی جهانی قرار داریم چرا که ظلم و ستم همه جا را فرا گرفته، و یک مسیحی حق ندارد تنها به تماشای ایت ظلم و ستم بنشیند و اقدامی نکند، روحانیون و اندیشمندان وظیفه دارند تا وضعیت کنونی را تغییر دهند و چنین نشست هایی مر توان به این امر کمک کند.

وی در پایان خواست تا افق های جدیدی جهت معرفی نهضت حسینی و اندیشه اسلامی به مسیحیان و بالعکس گشوده شود و همان شعار امام حسین به هنگاتم خروج از مدینه را سرلوحه خود قرار دهند که: من خارج نشدم جز با هدف اصلاح در امت جدم رسول خدا، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.

پس از وی “آنطوان بارا” ادیب و نویسنده کتاب«امام حسین در اندیسه مسیحیت» از کویت در مقاله خود با اشاره به جنبش امام حسین به عنوان یک نهضت نمونه و الگوی اسلامی گفت: نگاه اندیشمندان مسیحی به آن همان نگاهشان نسبت به جانفشانی های مسیح می باشد. چرا که هر دو از یک منبع نور نشأت گرفته اند.

وی افزود: امام حسین علیه السلام با نگاه رسالتی خویش مشکلات امت جدش و معایب بنی امیه را می دید. همان ها که امت را بر خلاف تمام جانفشانی های نسل اول صدر اسلام، به بیراهه کشاندند و نگاهشان به خلافت به عنوان مرکبی بود که آنها را به قدرت و مقام می رساند، لذا سیدالشهداء متوجه توطئه ای شد که بر ضد اعتقادات راستین یارانش شکل می گرفت و نتوانست چشمان خود را در برابر اقدام برنامه ریزی شده آنها که باعث ذلت انسان ها و خفتن وجدان مسلمانان و سست شدن عزم و اراده آنها شده بود، ببندد.

این نویسنده مسحی سپس به بیان عزت نفس سیدالشهدا و نپذیرفتن ظلم پرداخت و گفت: اندیشمندان و علمای مسیحی به عظمت این جانفشانی که پیامبرشان مسیح نیز همانندش بود، پی بردند. این همان شاخصی است که تنها انسان های صالح و برگزیده، در پی آن بوده و نتایجش بخش بزرگی از وجدان و اعتقادات را در شرایط تنگنا و در مقابله با ظلم و انحراف از سنت انبیا، شهدا و برگزیدگان نشان می دهد.

وی در پایان به نقش اندیشمندان مسیحی در خدتم به اهداف نهضت حسینی اشاره کرد و گفت: آن چه را که ما هم اکنون می نگریم توجه گسترده از سوی آنها جهت تعمق در درک و فهم برداشت های ارزشمند آن است، چه از سوی غربی ها و یا شرقی ها باشد. چرا که  انتشار گسترده آن باعث شد تا بسیاری به آن توجه کنند و تعجب آن را برانگیزاند و تحلیلات آنها را در صدها تألیف و مقاله و پژوهش و رسانه ها منعکس کند.

دکتر “میشل کعدی” نویسنده و فیلسوف لبنانی، سخنران بعدی بود که در ابتدا به مهمترین ویژگیهای زندگی امام حسین علیه السلام به عنوان یک الگو و مکتب اشاره کرده و گفت: امام حسین فراتر از یک الگو و مکتب بوده و انقلابش بیش از انقلاب های دیگر در جوامع بشری، جاودانه شد و در آن عاطفه و مصایب با هم در آمیخت و شعله کربلا با نور شهادت در طول تاریخ بشریت باقی ماند.

وی افزود: ریحانه رسول خدا تنها به مسلمانان اختصاص ندارد و جایگاه و عظمت او را غیر مسلمانان نیز دریافته اند. او به جهان آموخت که چگونه آزادی، کرامت، راستگویی، ایمان، عزت، رهبری و الگو بودن و دفاع از حق را تجربه کند حتی اگر شده با جان خود را در این راه فدا کند.

این نویسنده مسیحی خاطر نشان کرد که: امام حسین با انقلاب و شهادتش همه معیارها را برهم ریخت و با صبر خود در برابر سختی ها به دیگران آموخت که قامت این جهان جز با صبر، جرأت و صراحت گویی راست نخواهد شد.

وی در پایان به آزادگی سیدالشهدا اشاره کرد و گفت: قداست امام حسین باعث شد تا نویسندگان مسیحی در جایگاه رفیعی قرار گیرند.

در ادامه “جورج صلیبا” کاردینال جبل لبنان و طرابلس به بیان ابعاد شخصیتی و انسانی امام حسین در انقلابش بر ضد ظلم از نگاه مسیحیان پرداخت و گفت: انسان های وارسته با شخصیت و عمق معرفت و رفتارشان در میان مردم شناخته شده اند چرا که ارتباطشان با خداوند متعال را به نوعی در جماعه خود منعکس می کنند و همانند زنبور عسل، نتیجه حضورشان جز عسل و میوه های رسیده و پرفایده برای مردم چیزی نخواهد بود.

وی در ادامه امام حسین را یکی از همین شخصیت های برگزیده معرفی کرده و افزود: امام حسین مرگ را برگزید تا زیر بار ظلم و ستمگران نرود؛ لذا او مرگ با عزت را بر زندگی بدون کرامت ترجیح داد.

کاردینال جبل لبنان و طرابلس در پایان در مقایسه میان جایگاه امام حسین و ستمگران دوران گفت: حسین در قلب تاریخ جای دارد در حالی که جای ستمگران در اعماق جهنم است و هر زمان که از کربلا شنیدیم و خواندیم به حال شهدای کربلا غبطه خوردیم و ستمگران را نفرین کردیم. لذا حسین شهید ایمان و پرورش یافته مکتب وفاداری الست که مرگ را بر زندگی با ستمگران ترجیح داد.

سخنران پایانی “جورج شکور” شاعر مسیحی نیز با قرائت اشعار خود به توصف و ستایش امام حسین پرداخت. وی در بخشی از اشعار خود این گونه عاشورا را توصیف کرده است:

ای کربلا نزد تو شکست، پیروز می شود و پیروزی شکست می خورد

در میان تو قبری است که زیارتش شیرین است و دلها از تمام نقاط جهان به اشتیاق او روانه می شوند

حال بگو قبر یزید کجاست؟ جز مشتی خاک که بر روی آن پلیدی ها انباشته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست